KIA-index 10 år: Intervju med Mikael Karlsson

Micke

KIA-index fyller 10 år så Peter Mackhé passade på att intervjua Mikael Karlsson om hur KIA-index startades – och om livet i Costa Rica.

Hur har du det i Costa Rica?

– Costa Rica är fantastiskt land om man gillar surfing, djur, vita stränder och bönor i alla maträtter. Härifrån jobbar jag med Dagensanalys.se som är en nättidning för digitala marknadsförare och även med olika utvecklingsprojekt. Det går alldeles utmärkt att jobba på andra sidan jordklotet i en digital uppkopplad värld. Att jobba ifrån Costa Rica har dock sina utmaningar, som när myror bestämmer sig för att bygga bo i din laptop eller när traktens stora spindlar vill flytta in i ditt hus efter regnet. Men för det mesta är det underbart att få leva som en digital Tarzan i djungeln med alla djur runt husknuten.

KIA-index fyller 10 år i år. Berätta, hur började det?

– I Sverige pågick en upphandling som skulle resultera i att svenska medier, mediabyråer och annonsörer skulle välja ut ett system för alla mätningar på nätet. Jag tyckte det var dåligt att man bara skulle välja ut en leverantör och då tvinga alla att använda just den. Om man tittar på andra länder så stannar utvecklingen av när bara en leverantör får uppdraget, eftersom man tar bort all konkurrens.

Så jag satte mig vid köksbordet och funderade ut en lösning där man istället kan använda flera leverantörer och skapa en gemensam lista. Behålla konkurrensen och tillsammans driva på utvecklingen mellan leverantörerna. Listan som jag skapade för första gången i Excel la jag upp på min blogg. När Aftonbladet refererade till min blogg när de på sitt löp meddelande att de nu var störst i Sverige på nätet tog det fart. Min mobil ringde stup i kvarten eftersom alla andra sajter också ville vara med på listan. Efter några turer med min lista slutade det med att Sveriges Annonsörer tog över förvaltningen och döpte den till KIA-index.

Varför är det viktigt att ha en digital valuta för internettrafiken i Sverige?

– Valutan bidrar till att skapa ett gemensamt språk som alla intressenter kan prata. Utan den vet man inte vad som är vad. För att försäkra sig om att en ‘unik webbläsare’ är vad man säger att det är krävs det regler och samsyn på vad man menar.

Vad ser du som de främsta styrkorna och svagheterna med KIA-index?

– Styrkan är att vi kan samla flera leverantörer i en gemensam lista och låta sajterna själva bestämma vilken leverantör man vill använda. Det har lett till att KIA-index idag har över 600 sajter. Även KIA-index expertteam är en stor styrka som bidrar mycket till utvecklingen av mätningarna i Sverige. Tillsammans blir det en demokrati i mätvärlden som bara Sverige kan skryta med idag. Den svaga punkten är att en organisation som förvaltas demokratiskt kan bli långsam.

Vilka är de viktigaste digitala trenderna just nu enligt dig?

– En av de största och kanske mest diskuterade trenden är att allt blir mobilt idag. Utan en mobil satsning kommer företag som vill ha en digital relation med sina konsumenter att straffas. Mycket hett är också maskininlärning samt artificiell intelligens där Apple, Google, Amazon, Facebook och andra vill bli din smarta assistent. Många utvecklare letar just nu efter nästa stora bubbla. Vi trodde ett tag att det var virtuell verklighet (VR) men det har inte blivit något, ännu. Sen trodde vi att det skulle bli förstärkt verklighet (augmented reality) och så blev inte fallet. Kanske något inom AI och spel.

Vad tycker du att KIA-bör satsa för att hänga med i den digitala utvecklingen?

– Jag tycker man ska fördjupa sig inom programmatiska annonser, det mobila området och data från sociala medier. Att mäta webbplatser är dåtidens plattformar. Idag är det mobilen, sociala medier och programmatiskt som gäller. Sen vore det bra om man även kunde sortera listan efter målgrupp.

Har du några heta tips om hur annonsörer och mediebyråer kan använda KIA-index i sitt dagliga arbete?

– KIA-index:s organisation är suverän när man vill få kunskap om hur man mäter digitala medier. Tveka inte att kontakta experterna som jobbar på KIA-index, är mitt tips! Och att gå på seminarierna som KIA arrangerar, för dessa är riktigt bra. Listan är en måttstock för hur stora sajterna är på nätet. Använd den i era diskussioner, istället för att gissa. Om en webbplats inte redan är med i listan så går det fort för den att gå med.

Några slutliga synpunkter som du vill dela med dig av?

– KIA-index skapades som en rebell till en mätning som var på väg att tas fram av marknaden. Detsamma måste nu hända på marknaden för digital reklam. Banners är förlegat och vi behöver något nytt. Du som sitter där hemma i köket och funderar, ta dina tankar till handling och våga vara en rebell.