5 snabba frågor till Andreas Quernsel – Från analyschef på Expressen till CMO på Bonnier News Lifestyle

Hej Andreas, kul att få en pratstund med dig och din nya roll på Bonnier.

Andreas-Quensel

Du har tidigare varit analyschef på Expressen och optimerat trafiken, vad skall du göra nu?

Bonnier News genomför just nu en storsatsning för att skapa nya spännande digitala konsumenttjänster och bolag. Därför slås Expressen magasin samman med Bonnier News förvärv och partnerbolag och bildar ”Bonner News Lifestyle”. E-handel och andra tjänster mot konsumenter blir ett komplement till det redaktionella innehållet och annonsaffären.

Min nya titel inom denna organisation är är chef för affärsutveckling och digital marknadsföring. Jag kommer ansvara för att utveckla affären, se till vi skapar digitala tjänster som ger ett mervärde till våra målgrupper samt skapa ett nytt intäktsben för Bonnier News. Jag kommer även att leda ett digitalt marknadsföringsteam bestående av specialister inom e-commerce, CRM, SEO, SEM, sociala medier samt webbanalys.

Hur ser framtidens nischade digitala mediekonsumtion ut av alla Expressens magasin?

Det kommer vara en större spridning av produkter än vad det är idag. Om den traditionella affären var digitala magasin till läsare och annonser till företag, så kommer det tillkomma en ny spännande mix. Förutom nyheter och inspiration ska vi nu erbjuda nya smarta tjänster som ger ett mervärde till våra besökare.

Vad var det som lockade dig att gå från analys till till marknadsföring?

Jag är i grunden marknadsförare som gillar statistik och siffror. Jag har även någon slags ådra för affärsutveckling samt kreativitet. I och med att marknadsföring idag är så datadriven känns detta supernaturligt.

Du skall utveckla digitala magasin förstår jag det som, berätta mer…

Vi kommer att utgå från Bonnier News sajter och målgrupper. Expressens magasinsajter är dock centrala i och med att de är så pass starka och samtliga är störst inom sina konsumentvertikaler (mat, inredning, hälsa, motor och resor). Utifrån dessa vertikaler kan vi antingen bygga upp nya fristående varumärken eller erbjuda tjänster på existerande sajter.

Vad tar du med dig från analyssidan till din nya roll?

Jag tror att vi idag är Nordens mest datadrivna mediehus. Expressen har både en redaktion samt utvecklingsavdelning som båda är otroligt datadrivna och arbetar på ett modernt sett. Nu ska vi inom Bonnier News Lifestyle skapa processer som är lika datadrivna och kreativa, men med nya typer av tjänster.