AdBlock Plus får pris för att de har förbättrat online-annonser

Ben Williams

Adblock Plus är världens största tjänst för annonsblockerare, de har fått mycket kritik från publicister och annonsörer. Men nu får Adblock Plus en utmärkelse från den stora annonseringspublikationen MediaPost just för deras arbete med online-annonser.

Redaktionsstyrelsen för MediaPost – som är en av de största och ledande publikationerna inom annonsering och marknadsföring online – utser varje år en aktör verksam inom reklambranschen som på något sätt har förbättrat den.

Detta år är det alltså Adblock Plus som får priset, något som säkert förvånar en del. Hur kan en reklamblockerare, alltså en tjänst som blockerar oönskade annonser i webbläsare, få pris för att ha främjat annonsering på nätet?

Till Faida, som är CEO för Adblock Plus skriver att företaget ”existerar inte bara för att störa annonsering utan för att förbättra den. Så har vår uppgift på Adbloch Plus varit att förbättra internetupplevelsen, och godkännanden som det vi nu fått från MediaPost hjälper oss med att veta att vi gör vad vi lovar”.

Publicister har gjort sitt bästa för att bekämpa reklamblockerare – men man borde kanske samarbeta med dem för att skapa bättre annonser istället?