Experterna som skall utveckla KIA-index

Nu är nominerings- och uttagningsprocessen för det nya KIA-expertteamet klart, vi har en del gamla och några nya ansikten som skall vara med och hjälpa till att vidareutveckla den digitala valutan under 2017.

kia_expertteam

Under förra veckan integrerade vi i smyg ett Google Analytics API så att vi kan importera siffror för alla företag med under 150´unika webbläsare per vecka, där siffrorna laddas ned per automatik för de företag som delar sitt Google Analytics konto med KIA-index. Integrationen fungerade klockrent och nu är vi på KIA-index i full färd med att fylla på alla företag som är listade via Google via denna API. Integrationen med sociodemografidata via AudienceProject är även den klar så att man kan publicera sociodemografi på sin KIA-index profilsida.

Det som ligger i plan under första halvåret för KIA-index är följande:
– Under kvartal ett ska vi bygga en analysfunktion så att man kan få access till alla data 10 år bakåt i tiden och göra körningar för att analysera trender i olika branscher och segment.
– Under kvartal två skall vi bygga en integration till sociala medier för alla som vill visa sin totala digitala räckvidd. Oavsett om det är via webben eller sociala medier får man det samlat på ett och samma ställe på sin KIA-index sida, vi kommer även lägga till engagemang i sociala medier senaste veckan, året eller månaden. Hur vi skall publicera siffrorna får expertteamet bestämma.
– KIA-index är mitt i ett projekt för att lansera en Svensk pod-valuta, planen är att bygga strukturer och databas under kvartal ett för att sedan kunna lansera detta under Q2.

Vad vi skall utveckla vidare under kvartal tre och fyra får det nya expertteamet avgöra.

Vi har passat på att fråga vårt nya KIA-expertteam om vad de tycker om KIA och vad de ser för behov i framtiden, 17 av våra 25 personer i expertteamet har tagit sig tid att svara om vad de ser i framtiden för KIA-index. Läs vad de tycker är viktigt att utveckla i vår gemensamma digitala valuta.

Hela listan med alla 24 som ingår i KIA-index expertteam:

Petter Mååg, VW Annonsör
Carl Grape, Bonnier Tidskrifter Medieföretag
Dennis Stenberg, Eniro Medieföretag
Nils Andersson Wimby, Isobar Reklam och Mediebyrå
Klara Grivans, Aller Media Medieföretag
Öjje Holt, Tailsweep Medieföretag
Silvia Barklund, SPP Annonsör
Tobias Lindberg, TU Medieföretag
Sanna Söderström, IUM Reklam och Mediebyrå
Patrik Skogsfors, Vizeum Sweden Reklam och Mediebyrå
Axel Birgerstam, Scream Reklam och Mediebyrå
Martin Hanner, Lantmännen Annonsör
Staffan Söderlund, Nyheter24 Medieföretag
Roja Shams, PAF Annonsör
Mikael Samuelsson, Metro Medieföretag
Emanuel Andersson, Burt Analys och tagg
Per Ekfeldt, PHD Reklam och Mediebyrå
Mattias Lundell, Expressen Medieföretag
Terry Potter, Bonnier Business Media Medieföretag
John Severinson, Egmont Publishing AB Medieföretag
Johan Rikner, Newsner Medieföretag
Jonas Linnér, Mediekompaniet Medieföretag
Lin Eriksson Nordström, Sveriges Annonsörer
Peter Mackhé, KIA-index

”Jag är otroligt glad att så många personer har hört av sig och visat sitt intresse för att vara med och utveckla KIA-index i framtiden. Tyvärr fanns det inte plats för alla att vara med, men vi har lyckats hitta en mycket bra mix av medier, reklam- och medieföretag samt några annonsörer för att få en balanserad debatt om hur vi skall utveckla vår gemensamma digitala valuta framåt”
Peter Mackhé Chef KIA-index

Här kommer alla 17 intervjuer med KIA-index expertteam…

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Staffan heter jag. Uppvuxen i Norrland, men bott i Stockholm sedan 2003. Har varit verksam i denna ankdamm i över 10 år. Min roll på Nyheter24-Gruppen är ganska spretig – med jag jobbar främst med att se till att vi är lönsamma inom de olika delarna av annonsaffären med rätt erbjudande till marknaden.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Att det är bra att den finns ur ett jämförelsesyfte, men att den har stor utvecklingspotential.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Det blir en senare fråga. Måste sätta mig in i de resurser som finns att tillgå först så jag vet var begränsningar är.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Lyfta blicken och tänka nytt. Även våga utmana gamla sanningar.

Staffan Söderlund Produktchef – Display, Video & Programmatic Nyheter24-Gruppen

staffan


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
I min roll som Director of Customer Development på Burt arbetar jag med att lösa medieindustrins viktigaste utmaningar med hjälp av Burts produkter och tjänster. Fokus är på affärskritiska lösningar inom sälj, marknadsföring och produkt från både ett individ- och affärsperspektiv.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
KIA-index är intressant för oss på Burt framförallt i hur det kan hjälpa våra kunders kunder (annonsörer) att få den information de behöver. En balans mellan det tekniska och det kommersiella gör det möjligt att dela relevant information med publicister och annonsörer på ett sätt som kommer alla till nytta. När det gäller webb- och mobillistan är det viktigt för mig att förstå metoden bakom siffrorna – utöver trendspaning.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
2017 är året då vi destillerar fram vad som verkligen är viktigt för annonsörerna och blickar utåt mot vad som händer i resten av världen. Kan vi skapa en plattform där alla typer av media samlas, en plats där vi kan utvinna lättillgängliga insikter i hur värdekedjan konsument-annonsör-publicist ser ut, har vi kommit långt.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Genom mina erfarenheter med kunder verksamma över hela världen – i kombination med min kommersiella och tekniska bakgrund – hoppas jag kunna bidra både med insikter från omvärlden och en förståelse vart tekniken kan ta oss.

Emanuel Andersson – Director of Customer Development, Burt

Photo by Theo Hultberg, theo@iconara.net


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Arbetar som projektledare på Vizeum, tidigare har jag jobbat som digitalspecialist på mediabyrån AdOn och innan dess med sök och analys på Relevant Traffic. I min nuvarande roll så arbetar jag med media- och kommunikationsstrategi. Jag skickar många mail också.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Jag använder KIA-index ganska frekvent för att få en överblick över trafikutveckling och marknaden i stort för onlineannonsering. Jag tycker det är viktigt med en oberoende part som sätter en övergripande valuta för att vi ska kunna utvärdera och mäta på ett likvärdigt och schysst sätt.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Jag tror att en av de viktigaste frågorna för hela branschen är och kommer att vara hur vi säkerställer att de räckviddssiffror och besöksantal som redovisas är för faktiska personer och inte ett resultat av bottrafik eller andra metoder som kan manipulera statistiken. Att vi har en stark auditör kommer bli ännu viktigare när vi går mot helt programmatiska och automatiserade köp. Jag skulle även gärna se en utveckling eller förädling av listan och vad som redovisas.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Att jag jobbat på flera plan, från sök och analys till att planera och optimera på hela onlinekakan till att nu ha ett mer strategiskt och övergripande tänk ger mig ett bra och holistiskt perspektiv. Sen drivs jag av att göra bra saker med mina kunder och det jobbet blir mycket enklare med ett starkt och tillförlitligt KIA-index.

Patrik Skogsfors – Account Manager Vizeum Sweden

patrik


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Jag jobbar på Egmont Publishing med vår onlinesatsning och i det arbetet leder jag ett team på ca 25 personer. Vi jobbar med ett tiotal sajter som var och en verkar i olika specialintressen – det kan vara golf, bilar, resor eller båtar som exempel – samtidigt som vi så klart försöker hitta affärsmodeller och verktyg som fungerar på alla nischer på samma gång.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Jag tycker tanken på en neutral och jämförbar onlinevaluta är mycket god och ser att KIA-index gjort mycket för att förbättra indexet som verktyg för köpare. Samtidigt tycker jag KIA-index kan bli bättre på några områden, däribland transformationen från display-baserad annonsaffär till en annonsaffär mer byggd på innehåll och data. Även uppdelningen mellan webb, mobil och webb+mobil tror jag har sett sitt bäst före-datum.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Displaymarknaden har stagnerat och minskar enligt IRM-talen. KIA-index behöver hitta sin relevans på en allt mer innehållscentrisk mediemarknad och i synnerhet skapa bättre verktyg för att underlätta köp av native och annan content marketing.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Med mitt övergripande ansvar för både affär, innehåll och teknik så tror jag att jag har ett intressant perspektiv som kan tillföra något till diskussionen. Därutöver är jag själv ingenjör och programmerare vilket brukar vara praktiskt.

John Severinson – digital direktör Egmont Publishing

john


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Jag jobbar som digital försäljningschef på Aller media. Det innebär att jag ansvarar för intäkterna i våra digitala kanaler, både annonsering, programmatic och e-handel samt nya digitala format och projekt. Förutom att vara ute hos våra kunder lägger jag en del tid på att hitta nya partners som kan bidra in i vår affär, både med kompetens och intäkter. Jag har ett härligt team av experter omkring mig som ser till att allt fungerar som det ska. Jag har jobbat med media sedan 1998, med störst fokus på nya intäktskällor. På fritiden hänger jag gärna med min man och mina 2 vuxna barn, antingen över en god söndagsmiddag eller på vårt sommarställe i Stockholms skärgård.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Då jag inte köper annonser använder jag den mest för att se hur vi står oss mot våra konkurrenter. Och för att se hur trafiken rör sig mellan sök/organiskt/socialt.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Jag tycker det är viktigt att KIA levererar den information som våra annonsköpare vill ha. Att kunna jämföra sajter emellan på de KPI:er som är viktiga för köparsidan är en hygienfaktor. Det är också viktigt att KIA levererar intressanta spaningar, vad är på gång just nu och hur kan annonsörerna lära och hänga med i trenderna som råder. KIA ska också bidra till att förenkla köpen då det finns så oerhört många sajter och appar att välja mellan. Var och hur kan man addera på data till sin kampanj? Var får man längst timespent på sin native i målgruppen? Hur ser målgruppen ut på respektive sajt? Det finns massor av saker att titta vidare på.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Då Aller media har både breda och nischade sajter där flera varumärken har en enorm räckvidd medan andra har en hög affinitet i målgruppen, men inte nödvändigtvis flest besökare, är det viktigt att lyfta fram de redaktionella kvaliteter som mer nischade varumärken har för annonsören.

Dessa frågor ser jag fram emot att diskutera vidare. Innehållet är oerhört viktigt och det framgår inte alltid så tydligt i listform.

Klara Grivans – Digital marknads- och försäljningschef Aller media

klara


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Jag är en kille från Härnösand som efter att ha jobbat på Dagbladet, Aftonbladet och i spelbranschen startat nyheter365 och Newsner. I dag är jag vd och jobbar egentligen lite med allt möjligt inom verksamheten.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Vi använder den internt för att utvärdera oss själva och mäta oss mot andra sajter, men också för att kunna uppvisa vilken räckvidd våra kunder kan nå.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Det viktigaste är att utveckla mätningarna och återfå ett större förtroende hos annonsörer och mediebyråer. De stora medierna som har mycket direkttrafik, app-trafik och Facebook-trafik har fått uppblåsta siffror på grund av sättet att mäta unika webbläsare och det har skadat förtroendet. Jag tror vi behöver hitta bättre sätt att mäta. Det är viktigt att vi skapar större värden för annonsörer i stället för att låta KIA-index vara någon slags pissing contest mellan medier.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Jag hoppas bidra med just relevanta värden för att bygga framtidens mätning.

Johan Rikner – nyheter365 och Newsner, VD

johan


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Arbetar med datadriven affärsutveckling på Eniro och jag har senaste 7 åren varit drivande i Eniros transformationsresa från tryckta kataloger till en idag en lönsam digital affär. Mitt ansvar är att samla in och strukturera information om vad användarna gör på våra tjänster och omsätta det till beslutsunderlag för våra annonsörer, produktägare och ledningen inom Eniro. Jag jobbar mer eller mindre heltid med att hjälpa olika intressenter internt på Eniro att utveckla vår affär baserat på den data vi har om våra kunder och användare.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
KIA Index är unikt på det sätt att man tillåter olika mätleverantörer, vilket gör att alla kan bli publicerad till en rimlig kostnad. Det gör att det finns otroligt många siter representerade och man får en bra bild av hur man surfar i Sverige. Jag använder KIA index för att jämföra Eniros utveckling med andra sajter för att se om vi utvecklar oss bättre eller sämre än liknande siter inom Desktop och Mobilt.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
KIA index har mycket värdefull data och man kan göra det enklare att analysera den data som finns tillgänglig. Att redovisa demografisk profil på de olika siterna är ett naturligt nästa steg som jag vet att man driver just nu.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Eniro har genomfört sin digitala transformation tidigare än många andra publicister och jag har varit med på den resan som många av de andra publicisterna står inför. Många av de utmaningar vi haft kommer de att ha och jag kan dela med mig av mina insikter.

Dennis Stenberg – Eniro Competitive Intelligence Manager

dennis


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Arbetar som digital planerare och strateg på Scream mediabyrå i Göteborg sedan 2,5 år tillbaka. Ansvarar för kontorets sex man starka digitala avdelning och jobbar brett med de flesta digitala system och medier – allt från programmatic och social media till online video, sök och display.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
En stabil stöttepelare för grundläggande information kring de största svenska webbplatserna. Personligen använder jag den ibland som en renodlad redovisare av räckvidd men oftare för att se hur webbplatserna används i form av sidvisningar/besök, besök/vecka och trender över året. Vilken relation har läsarna till sidan? Spenderar de lång tid på den och återkommer de ofta? Detta påverkar ofta vart och hur vi rekommenderar våra annonsörer att synas.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Demografidatan man börjat arbeta med hade varit nyttig att utveckla, antingen på egen hand eller tillsammans med AudienceProject. Att hitta sätt att mäta över olika plattformar blir också mer väsentligt eftersom de internationella jättarna redan är långt fram här. Sen i stort att vara snabbare med ändringar och förståelse för hur externa spelares drag påverkar de svenska publicisterna (lex FB-video & Instant Articles).

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Ett brett kunnande inom dagens digitala landskap och ett stort intresse för att utveckla detsamma.

Axel Birgerstam – Digital strateg Scream Mediabyrå, Göteborg

axel


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Jag har arbetat 16 år med digitala medier både på publicist – och på mediebyråsidan. Under dessa år har jag haft förmånen att arbeta med många roliga varumärken inom olika branscher och fått utvecklas tillsammans med mina kunderna. Stort tack för att jag fått vara med på denna resa! Idag sitter jag på kundsidan som Medieansvarig på SPP och arbetar med SPPs medieinvesteringar och mediestrategier. Det som är utvecklande med mitt arbete är att få möjligheten att kommunicera och bygga varumärket inom olika delar och få följa effekterna från A-Ö. Det är en extra utmaning att arbeta med att skapa engagemang för en produkt som har lågt intresse och är väldigt informationstung. Däremot tycker jag det ska blir roligt att få bidrag till det hållbarhets engagemang som genomsyrar hela SPPs affär. Min förhoppning är att vi under nästa år ska kunna dela med oss ännu mer av allt det fantastiska vi gör.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Jag tycker att KIA-index har bra övergripande information för att kunna följa utvecklingen per mediehus, sajt, plattform under olika perioder. KIA-index har varit vanligt förekommande i mitt arbete sedan det lanserades. Självklart behöver denna data kompletteras med andra delar för att få en rättvisande helhetsbild.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Det vore magiskt om det skulle gå att koppla på data om själv användarna/kunderna: ”exempelvis ålder, kön och geografi ” för att få ännu bättre insikter. Utöver detta är det viktigt att upplysa om förändringar som sker i olika former och som påverkar oss annonsörer.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Jag kan bidra med min erfarenhet från digitala medier och vill vara med på resan mot framtiden från ett kundperspektiv. Jag tycker att det är viktigt att se på saker från olika utgångslägen eftersom alla branscher utmaningar och behov.

Silvia Barklund – medieansvarig på SPP

silvia


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Jag arbetar som byråchef på digitala kommunikationsbyrån Isobar. Utöver det arbetet föreläser jag en del om digitalsering, om mobilt och om sociala medier. Bloggar även på resume.se

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
KIA index tror jag främst har sitt värde som en standard och som ett analysverktyg vad gäller trender och utveckling över tid. Det är relevant att ha någon form av gemensam valuta för jämförbarhet i dessa dagar med så många olika sätt att mäta.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Jag tror det är viktigt att titta på slutanvändarna, främst annonsörerna i Sverige, och titta på vilka behov de har av mer information och data. Bland annat tror jag mer insikter kring målgrupper på olika sajter och även överlappning mellan plattformar vore intressant.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Förhoppningsvis lite tankar från reklam- och mediebyråers perspektiv, men även försöka utmana lite kring omnichannel.tänk och olika bettenden berpende på plattform.

Nils Andersson – Wimby Agency Director Isobar

nils


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Arbetar som chefsanalytiker, vilket innebär att jag följer och bevakar medieutvecklingen, både om redaktionell utveckling, medieinvesteringar och politiskt. Läser rapporter om användar- och reklaminvesteringsmönster.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Använder den för att få en överblick om hur medierna utvecklas digitalt och hur medborgarna tar del av digitala medier.

Tobias Lindberg, TU – Medier i Sverige, chefsanalytiker

tobias


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Idag arbetar jag som Digital Strateg på IUM, men har bred digital bakgrund som började redan 2009 på digitala startups och sedan fortsatte via reklambyrå till det stora mediehuset innan jag hamnade här. Dagarna spenderas med att inspirera och utmana kunder med digitala projekt och idéer/lösningar (utöver traditionella medieköp). Jag är stark på performance (något jag lärt sedan min tid hos digitala startups, där konvertering till köp naturligtvis var ett stort fokus), men gillar även att se på synergier och mellan performance och branding, vilka för mig måste samarbeta för att ge våra kunder rätt balans mellan försäljning och varumärkeskännedom. En annan stor del av arbetet (just nu) är strategi för 2017 samt en hel del pitcher.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
En bra hub och överblick av de kommersiella sajterna för demografidata, besöksstatistik och annonsinformation, vi ofta använder vid framtagande av rekommendationer, eller som källa för benchmarks vid tex uppföljning.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Transparens mellan kund, byrå och publicist – där tydliga nyckeltal och mätvalutor används och följs upp. Attribueringsmodeller där vi kan följa våra kunders digitala footprints och få bättre förståelse för kundresan. Rörligt och mobilt är ju också några av de format som växer mest just nu, där vi behöver få in bättre mätning och fler kreativa format funkar i den miljö/device de visas på.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
12 års erfarenhet i branschen och ett enormt driv och passion för att driva den digitala utvecklingen!

Sanna Söderström – Digital Strategist IUM

sanna


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Mikael Samuelsson. Sedan ett år tillbaka försäljningsdirektör på Metro. Lång bakgrund inom digital media. Bland annat som portalchef för IDG.se 2001-2005. Totalt sju år på Schibsted där jag bland annat var medgrundare samt försäljnings- och marknadsdirektör samt vice VD för ekonomisajten N24 sedermera E24. Drivit produktionsbolag inom Content Marketing och native advertising samt även arbetat som konsult inom digital utveckling, försäljning och organisation. Som försäljningsdirektör på Metro ansvarar jag för alla våra intäkter och säljare. Brinner för att utveckla våra affärer och produkter, både digitalt och offline – mot både annonsörer och läsare.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Har jobbat mot och med KIA-index sedan starten och tycker nu att man är på rätt väg till att bli en riktig plattform för information angående digital annonsering, inte bara en lista över unika, besök och sidvisningar. Det är viktigare än någonsin att vi enas inom branschen kring valutor, guidelines och best practice. Utvecklingen går enormt fort med ny teknologi, nya aktörer och helt nya annonsprodukter. KIA-index har potentialen att på riktigt driva vår bransch framåt till fromma för både annonsörer och oss själva.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Mer nyttig information för medieköpare utöver rena räckviddstal. Jag tycker målbilden är att KIA-index ska vara en heltäckande informationsplattform för digitala medieköp inom alla plattformar.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Min erfarenhet från marknaden inom alla olika discipliner, mitt nätverk inom branschen samt en förståelse för annonsörernas utmaningar i det nya medielandskapet. Plus ett stort intresse och vilja att utveckla affärerna för både annonsörer och medier.

Mikael Samuelsson – Försäljningsdirektör Metro Nordic Sweden AB

mikael


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Enligt min chef så ansvarar jag för allt som går på ström så det är en mängd olika frågor som dyker upp, högt som lågt.. :) Jag har precis påbörjat år två på Volkswagen och det är första gången jag är på kundsidan. Innan har jag hunnit med att jobba som säljare på Yahoo! och Microsoft samt även jobbat som digital rådgivare på Mediacom. Dagarna spenderas just nu med fokus på vår nya webb som är på gång samt att se till så vår flytt från Mediacom till PhD går smidigt.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
För mig är KIA-index väldigt viktig och har varit det sedan länge. Det behövs ett oberoende organ som enkelt kan sammanställa olika mediers räckvidder etc. men även är med att formar morgondagens medielandskap.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Jag skulle vilja se ett ökat fokus på att hitta nettoräckvidder mellan medier och formfaktorer. Som kund kommer det bli än mer viktigt att hitta rätt frekvensnivåer över olika medier och mobilen/desktop/tablet.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Jag hoppas att mina erfarenheter från kundsidan, sälj och mediabyrå kan hjälpa till att se frågor ur olika perspektiv.

Petter Mååg – Head of Digital Volkswagen Personbilar

petter


 

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Har använt KIA flitigt i mina tidigare jobb.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Fördjupade insikter över influencerplattformar och dess trafik

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Lång erfarenhet att jobba med sociala media och olika typer av influencers.

Öjje Holt – VD TailSweep Sveriges största mediakanal inom bloggar och sociala media

ojje


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Jag är idag marknadschef för den svenska marknaden på det åländska spelbolaget Paf som är ett unikt spelbolag, statligt ägt och samtliga vinster går tillbaka till samhällsnyttig ändamål. Jag har en gedigen bakgrund inom digital marknadsföring och innan jag gick över på kundsidan arbetade jag som projektledare på mediabyrån PHD med ansvar för varumärken som Loreal, Viaplay och Wrigleys.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Min bild av Kia: Kia-Index är ett snabbt och smidigt verktyg för att ständigt hålla mig uppdaterad kring svenska webbplatser och trafiken på deras olika plattformar. En passiv tredje part känns som en pålitlig källa och Kia index är ett väldigt bra komplement till Orvesto då siffrorna här baseras på faktisk data snarare än opinionsundersökningar där folk talar om vad de konsumerar. Genom Kia-Index har jag lättillgänglig tillgång till databaserad statistik, det gillar jag. I dessa data-drivna dagar är det viktigare än någonsin med relevans och rätt kommunikation till rätt målgrupp. Därför är kartläggning av sajter, trafikstatistik och demografidata A och O för att kunna placera sitt varumärke i rätt kontext för rätt målgrupp.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Utmaningar med Kia/ utveckling under 2017: den pågående diskussionen kring Webb-TV är av relevans. Taggen ska nog ligga efter video för att kunna påvisa att videon faktiskt visats- här kanske jag inte är uppdaterad men om det är så vore det bra med en förbättring under 2017. Hur kan man locka in de sajter som inte är med för att listan ska bli så fullständig som möjligt. Kanske ha en artikel med de top 100 sajter som inte är med för att understryka dem lite extra?
Hur skulle man kunna få med de riktigt stora internationella aktörerna? Vilket mervärde kan man skapa för att de ska vara villiga att dela trafikdata?

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Jag kan från ett kundperspektiv komma med input på vad behöver vidareutvecklas och lyftas upp för att förbättra verktyget ytterligare.

Roja Shams – Marketing Manager Paf

roya


 

Berätta kort om dig själv, vad är din roll och vad arbetar du med om dagarna?
Jag kommer från USA och har bott i Sverige 13 år tillsammans med min fru och två barn. Jag brinner för hur man använder teknologi för att lösa problem och skapa nya möjligheter. Jag jobbar som Chief Technology Officer på Bonnier Business Media. Jag är ansvarig för hur vi använder teknologi för att utveckla vår verksamhet för framtiden.

Vad är din bild av KIA-index och hur använder du webb- och mobillistan?
Bonnier Business Media är en B2B media grupp som inkluderar bland annat Veckans Affärer, Resumé och Business Insider Nordic. Våra webbplatser använder KIA-Index.

Vad tycker du är viktigt att KIA-index vidareutvecklar under 2017?
Att ta en ledande position i digitalisering av media och transformation av annonsering.

Vad tror du att du kan bidra med för att utveckla KIA-index?
Jag hoppas jag kan bidra med perspektiv från B2B media, teknologi samt läsare/användare.

Terry Potter – Digital, IT and Business Leader Bonnier

terry