Blogg: Bra magkänsla grundar sig i siffror, data och analys

Statistik magkansla

Vi lever i en värld där mängden av data växer exponentiellt och alla produkter och tjänster digitaliseras i en snabb takt. Människor har flyttat sitt mediebeteende till digitala kanaler, allt man behöver ligger bara ett tumtryck bort i din smartphone.

Företag och organisationer världen över grundar sina beslut på siffror, data och analys för att kunna anpassa sig efter kunderna och användarnas beteende.

Man kan lätt säga att data är det nya guldet, har man koll på sin data kan man skapa en bättre kundupplevelse och ta marknadsandelar. Desto fler datapunkter man har, desto bättre helt enkelt. Då kan man få en bättre helhetsbild – eller som det så fint heter en 360-analys på hur allt ligger till.

Man vill ha egen data från sina CRM-system, som man berikar med försäljningssiffror om de inte redan ligger i systemet, sen adderar man analyticsdata och andra externa datakällor för att få en komplett bild över marknaden och sina marknadsandelar – det är en underbar tid vi lever i med all denna data som vi kan analysera för att få en ännu bättre magkänsla.

Och det behövs. För ens egen skull om man är i mediebranschen, och inte minst om man är annonsör är det viktigt att ha flera datakällor så att man kan optimera sina medieinvesteringar.

Att kunna jämföra olika källor för att kunna ta väl övervägda slutsatser och grunda sina beslut på data och analys är ett måste i vår komplexa digitala kommunikationsvärld. En gemensam valuta som KIA-index möjliggör detta.

Matematiken är enkel- utan data inga smarta insikter. Annonsörerna som vill grunda sina beslut på just data och analys utan att ha tillgång till siffror från vissa källor får tyvärr förlita sig på mediernas siffror som inte är validerade och i många fall inte jämförbara. Istället för att jämföra äpplen med äpplen, så jämför man äpplen med hela fruktkorgen helt enkelt.

Med hjälp av gemensamma valutor kan man fortsättningsvis påvisa värdet av att investera i sitt egna media. En gemensam spelplan är den enda vägen framåt.

/Peter Mackhé, chef KIA-index