Veckans raket: m.skd.se ökade 250 procent

Veckans raket- Mobila skd.se ökade 250 procent

Vi har intervjuat Lars J Eriksson på Skånska Dagbladet som hade mycket trafik förra veckan på Mobila ske.se. De hade en trafikökning på hela 250 procent under V 19 med 264 595 unika webbläsare i mobilen.

Lars vad är de främsta trafikkällorna som stod bakom ökningen?

Det handlar framförallt om en tragisk händelse med en 90 årig man som begick självmord efter att ha nekats plats på ett äldreboende. Den fick stor spridning sedan via sociala medier och andra nyhetsförmedlare och blev en riksnyhet.

Har ni gjort några förändringar på den mobila sajten på sistone?

Vi bedriver ett medvetet arbete med pushnotiser och har ökad aktivitet i sociala medier vilket har lett till att våra bästa nyheter får större spridning än tidigare. Vi hänger dessutom på med uppföljningar när vi ser att nyheter väcker stort intresse.

Hur ser ni på framtiden, kan ni upprätthålla denna trafiken?

Vi ser att vi ökar trafiken långsiktigt, men det sker på mobilen jämfört med desktop som var störst tidigare. Därför arbetar vi aktivt med mobilsiten.

Hittills i år har vi haft sex veckor över 200 000 unika besökare totalt, att jämföra med fyra under hela förra året. En del är förstås händelsestyrt, men också att alltfler upptäcker att vi trots små resurser bedriver ett omfattande nyhetsarbete och lyckas profilera oss med nyheter som intresserar en bred allmänhet i olika åldrar.

Har ni några tips till andra som vill öka sin trafik.

Egentligen rätt traditionella råd, att få fram intressanta nyheter och vara snabb med att uppdatera. Vi gynnas förstås också av att befinna oss i en storstadsregion som genererar många spännande nyheter.