Trendspaning från London med Adobe

AdobeSummit

5000 marknadsförare, analytiker och ledande personer från en mängd olika branscher träffades på Adobe Summit i London 10-11 maj för att ta del av de senaste trenderna inom digital marknadsföring från Adobe. 

”Temat för årets Adobe Summit var deras nya mantra Make Experience Business – vilket helt enkelt handlar om det gamla hederliga att sätt kunden i centrum, men att göra det baserat på data”

Från att för några år sedan prata om digitalisering, till att prata om att det handlar inte om digital eller analog det är marknadsföring fast olika kanaler, till att bara prata om kundupplevelsen och hur man kan förbättra den med hjälp av digitala verktyg samlade uppe i molnet.

Genom att integrera alla tangeringspunkter som företagen har med sina kunder i en och samma plattform och grunda sina beslut på data och analys kan man ge sina kunder och prospekts en mycket bättre och mer relevant upplevelse, då man i realtid kan optimera sina budskap och kampanjer efter kundernas intressen och beteenden.

Adobe har samlat alla sina tjänster uppe i molnet allt från epostkampanjer, analys, marknadsföring med optimering av bilder och text samt att man kopplar ihop detta med sina reklamköp i alla kanaler där man kan rikta sin kommunikation, marknadsföring och reklam till de segment som har ett intresse för de kampanjer som man skjuter ut.

Adobes marketing suite är idag otroligt kraftfull där du kan samla all din data och de har dessutom AI – Artificiell Intelligens – i systemen som anpassar och optimerar dina hemsidor, landningssidor bilder och text för din marknadsföring.

Adobes bildbank hittar nya högupplösta bilder till din lågupplösta bild som du gillar, vill du ändra bilden från dag till kväll behöver du bara ta en himmel ”drag and drop” till din bild så byter den ut den till en kvällshimmel och anpassar övriga bildens färger till kväll. Detta kan du göra på några minuter som tidigare kan ha tagit dagar att leta och redigera bilder.

Är man ett stort internationellt företag med många lokala hemsidor kan du direkt i verktyget uppdatera och lokalanpassa alla hemsidor genom att bara redigera på ett ställe centralt så skjuter den sedan ut alla uppdaterade sidor åt dig.

Att man sedan dessutom kan koppa ihop analog CRM eller data från olika databaser med digital data för att berika den åt båda hållen ger det alla inom företaget möjlighet att göra sina beslut på hur kunderna faktiskt tar del av era produkter och tjänster.

Det är en spännande digital värld vi lever i där de smarta datadrivna företagen tycks veta mer om mitt beteende och mina intressen än jag själv visste om. De som kan hantera dessa system och bygga smarta kundresor baserat på data och analys kan ge sina kunder och prospekts en otroligt bra resa så att man inte irriterar sig på reklamen. Snarare tvärtom, man uppskattar att dessa företag har letat fram just det jag var ute efter innan jag själv hade tänkt på det, allt detta är möjligt i en digital värld för den smarta marknadsföraren som grundar sina beslut på just data och analys.

Källa: Dagensanalys.se