Fortsatt stark tillväxt för internettrafiken

KIA-Index Q2 2017KIAindex-rapport

Internetbesöken till sajterna listade på KIA-index uppvisade en stark tillväxt under årets andra kvartal. Totalt ökade trafiken i snitt med tio procent.

Framförallt var det nyhetssajterna som visade stora besöksantal, SVT.se uppvisade en tillväxt under kvartalet på nära 18 procent. Däremot gick besökstrafiken i kategorin mode och skönhet ned fem procent totalt sett, mycket till följd av social influencers starka framfart. Dock visar flera av de stora modesajterna tvåsiffriga tillväxttal.

I dag släpper KIA-index årets andra upplaga av rapporten “Den svenska sajtbarometern” som kartlagt hur trafiken sett ut det gångna kvartalet jämfört med samma kvartal 2016.

Syftet med rapporten är att ge en bild om hur den digitala annonsmarknaden i Sverige har utvecklats under det andra kvartalet i år så att annonsörer och medieköpare skall kunna ha en bättre inblick om hur marknaden rör sig.

Totalt ökade besöken i snitt med tio procent, detta trots ledigheter som påsk och Kristi himmelsfärd. Under juni månad ökade besökstrafiken på sajter listade på KIA-index med tolv procent.

– De dippar som tidigare synts under ledigheter är numera nästan helt borta, i och med att all större del av internetanvändandet sker via mobilen. Var vi är tycks i allt mindre grad påverka vårt surfbeteende, säger Peter Mackhé, chef för KIA-index.

En av kategorierna som dock såg en nedgång under kvartalet var kategorin mode och skönhet, där framfarten av social influencers har påverkat trafiken. Totalt backade kategorin med fem procent under det andra kvartalet i år totalt sett jämfört med motsvarande period året innan.

– Mode och Skönhet är en av de kategorier som har påverkats mycket starkt av digitaliseringen och sociala influencers framfart. De traditionella medierna har en fortsatt stark ställning digitalt men bloggnätverk och medier med ”Digital Natives” har ett stort inflytande, säger Peter Mackhé.

KIA-Index Q2 2017

SAJT UNIKA WEBBLÄSARE 2017Q2 Snittvecka UNIKA WEBBLÄSARE 2016Q2 Snittvecka FÖRÄNDRING

 (2017 vs 2016)

svt.se 4 029 916 3 418 392 +17,9%
hemnet.se 2 173 304 2 055 608 +5,7%
Eniro.se 2 141 826 2 271 548 -5,7%
Newsner.com 1 661 855 849 930 +95,5%
gp.se 1 314 538 1 048 834 +25,3%
familjeliv.se 1 251 085 1 043 078 +19,9%
Ettgottskratt.se 760 086 289 275 +162,8%
allabolag.se 555 184 597 818 -7,1%
Metro.se 464 429 462 481 +0,4%
Laget.se 412 606 567 352 -27,3%