Resumé ökade över 100 procent på KIA-index under V 42

Johan Såthe chefsredaktör och ansvarig utgivare på Resumé berättar om rekordveckan och vad som ligger bakom senaste tidens framgångar…

Er trafik ökade med 106 procent och ni hade 247 136 unika webbesök förra veckan, vad är det som ligger bakom framgången och den stora trafikökningen?

– Det handlar givetvis om det stora intresset för de medieprofiler som anklagats för sexuella trakasserier. Vilka de här personerna är tror jag att princip alla vet. Det som jag tror har gjort att så många läsare har varit så intresserade är att de vill förstå hur vi i medierna resonerar när de gör sina publiceringar. Jag tror aldrig att intresset för hur man tänker som ansvarig utgivare har varit så stort.

– Sedan har den gamla medievärlden, med dess publicistiska värderingar, krockat med den verklighet som sociala medier har skapat. Till detta kan vi lägga hatsajternas intresse för att visa att hur de gamla medierna ”döljer sanningen” om en del personer som anklagats för övergrepp.

Resumé har under året gjort många förändringar, har du lust att berätta om dem och hur ni har lyckats fånga fler läsare tack vare dessa nya redaktionella tjänster?

– Resumé lade i december ner sin gamla nyhetstidning, som kom ut varannan vecka. I stället startade vi ett månadsmagasin. Det gjorde att våra två största räckviddsprodukter blev mycket tydligare än vad de varit tidigare.

– Vi har valt att satsa hårt på vår fördjupande journalistik, som vi finns under varumärket Resumé Insikt. Vi har också hittat en koppling mellan papperet och det digitala som fungerar bra för oss. Den som prenumererar på magasinet får också tillgång till ett av våra digitala analysbrev som Resumé Insikt ger ut.

– Sedan har vi faktiskt inte fokuserat på att vid varje givet tillfälle maximera vår publik på webben. För oss har det varit viktigt att få många läsare att prova att läsa Resumé Insikt, det har vi gjort genom att publicera allt mer låst analyserade journalistik. Det har fungerat mycket bra för oss. Vi har under flera veckor sålt rekordmånga prenumerationer av Resumé Insikt.

Som chefredaktör och ansvarig utgivare för en av Sveriges främsta nyhetsplatser för alla som jobbar inom media, kan du ge tre snabba tips hur man lyckas skapa ett bra innehåll som man vill läsa?

1. Tajming är allt. Rätt innehåll vid rätt tidpunkt. Vi publicerade en analys om varför de stora medierna inte publicerade Martin Timells namn när alla undrade just det.

2. Sedan är det viktigt att vara på läsarnas sida, på riktigt. Din lojalitet som journalist måste ligga hos läsarna, inte hos de makthavare du intervjuar. Det ska synas och kännas i texterna.

3. Och det gäller att vara aktiv när en text är publicerad och vara beredd på att göra snabba justeringar. Kanske ska ingressen ändras, bilden bytas eller något annat. Och du måste givetvis sprida ditt innehåll via sociala medier.

Johan Såthe chefsredaktör och ansvarig utgivare på Resumé

Johan Såthe