Poddindex uppmärksammas utomlands

Poddindex uppmärksammas utomlands

KIA-index, som ägs och drivs av Sveriges Annonsörer, lanserade för ett par veckor sedan Poddindex. Den har har uppmärksammats och debatterats hett i media.

Nya Poddlistan visar varje vecka räckvidd och lyssningar för poddar från Sveriges Radio, Acast, Bauer Media och MTG Sverige och är den första i sitt slag i hela världen. Poddindex har efter lanseringen fått otroligt stor uppmärksamhet i svensk media, nu har även utländska medier skrivit om den nya poddmätningen.

Först ut var Kampanje i Norge som talade med poddcastchefen Vilde Hjort Batzer från NRK. Som tyckte att tiden är mogen i Norge för en mätning av poddar där alla redovisar siffror på samma sätt, precis så som vi har gjort i Sverige.

Vilde Hjort anser att det är viktigt att siffrorna är validerade av en 3:e part så att de går att jämföra sinsemellan så att alla talar om samma tal för hur många man når.

De uppmanar alla som jobbar med podcast samt alla annonsörer att granska siffrorna de har och redogöra för hur de har tagits fram och vad de visar för något. Du kan läsa artikeln här

Sedan har även Belgiska Egta uppmärksammat Poddindex och intervjuat Mattias Björkman från Bauer Media som har varit med i arbetet att ta fram den nya mätstandarden. De har även en mycket bra och utförlig beskrivning på Engelska om hur vi tar fram siffror för räckvidd och lyssningar på Poddindex.

Egta har belyst att ett av de tidigare problemen har varit är brist på lämpliga mätverktyg och standard hur man tar fram siffror för för poddar som kan presenteras för annonsörer, vilket vi har löst med Poddindex.

De skriver om vårt branschinitiativ här i Sverige och hur vi kom fram till en lösning och utvecklade den svenska Podcast Measurement Standard, vilket är grunden till Poddindex. Du kan läsa artikeln här