Resumé ökade 219 procent i mobilen V.48

Johan Såthe

Resumé visar återigen en rekordtillväxt tack vare en engagerande nyhetsbevakning, vi passade på att fråga Johan Såthe om vad som ligger bakom framgången.

Hej Johan, ni har haft en otroligt bra tillväxt i mobiltrafiken förra veckan, närmare 219 procent och 291 480 unika besök via mobilen. Kan du berätta vad som ligger bakom trafikökningen?

– De starka siffrorna beror på vår starka journalistik om #metoo-rörelsen och dess konsekvenser för medie- och kommunikationsbranschen. Den här veckan hade vi en artikel där världsreportern Staffan Heimerson utvecklade sin syn på #metoo om den krönika som han skrev i Aftonbladet. Artikeln fick Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén att ge honom sparken.

– Sedan skrev journalisten Jennifer Wegerup en oerhört stark text om de kränkningar och trakasserier hon utsattes för under sina 24 år på kvällspressen. Den texten delades och lästes av hundratusentals personer. Sedan har vi varit nyhetsledande i att bevaka vad som händer med Dokumentet 2.0 på Aftonbladet.

Det här är inte första gången ni träffar rätt med era nyheter, hur lyckas ni?

– Vi jobbar hårt och försöker göra rätt journalistik i rätt tid. Just nu finns ett starkt fokus och intresse i mediebranschen med att gå till botten med de avslöjanden och vittnesmål som kommit fram i spåren av #metoo. För att få genomslag gäller det att ha rätt tajming, det hade vi verkligen med texten som Jennifer Wegerup skrev. Sedan gäller det att stödja publiceringen med uppföljningar och att sprida texten via sociala medier. Vi har också spelat in ett par filmer med Jennifer Wegerup, som ökat intresset för hennes text.

Kan du ge tre snabba tips till alla små och medelstora sajter i Sverige hur de skall lyckas med samma framgång…

1. Skriv om det ämne som engagerar din bransch mest just nu. Skippa pliktbevakningen.
2. Arbeta aktivt som redaktör. Vem ska ska skriva? Hur ska det skrivas? Hur ska det presenteras? Texten som Jennifer Wegerup skrev föregicks av rätt mycket gemensamt idéarbete och bollande.
3. Arbetet är inte slut vid publiceringen. Arbeta aktivt med stödja publiceringen med sociala medier och journalistiska uppföljningar. Större jobb kan ha en egen plan för lansering för att få bra genomslag.