Skogsforum ny på KIA-index – de har en stark tillväxt och lockar relevanta annonsörer

Skogsforum är en nyhetsplats för alla i skogssektorn under förra veckan lockade närmare 50 tusen unika till sajten. Vi passade på att fråga Fredrik om vad som är framgången för att skapa bra spännande nyheter för läsaren med bra relevanta annonser som passar otroligt bra med innehållet.

Hej Fredrik ni driver sajten Skogsforum, kan du berätta lite mer om den?

Hej, javisst! Skogsforum startade som ett användargenererat forum med fokus på skog, skogsbruk och skogsmaskiner 2005. Sedan dess har vi haft en positiv utveckling och idag erbjuder vi inte bara digitala diskussioner till våra 36.000 medlemmar utan också fördjupande artiklar och IRL event i form av ex våra Gallringsdagar.

Vilka är målgruppen som besöker er sajt och vilka är det som skriver nyheterna?

Största delen är privata skogsägare men en stor andel är också skogsentreprenörer, maskinförare och manuellarbetare (motorsågar och röjsågar), tjänstemän och skogsstuderande. Våra artiklar skrivs oftast av mig och min kollega Torbjörn Johnsen men vi lyfter även fram bra innehåll som artiklar från våra medlemmar.

Ni har väldigt relevanta annonser på Skogsforum, kan du berätta om hur ni jobbar med er annonsaffär?

Vi jobbar egentligen inte speciellt aktivt med annonsförsäljning men eftersom vi har en stor räckvidd inom en väl definierad bransch så är annonsörerna inom den här branschen själva ganska aktiva när det gäller att boka. Skogssektorn är en relativt liten värld och inom den är vi välkända. På senare år har mediabyråer med bra omvärlsdbevakning börjat hitta hit också.

Det finns otroligt många små nischade sajter i Sverige, har ni några tips hur man får in relevanta annonsörer?

Jag vet inte om jag kan ge några generella råd men för vår del handlar det nog om att vi är relevanta. Att vi har ett intressant innehåll och har intressanta målgrupper. Vi har varit “kinkiga” när det gäller annonsörer och endast tagit med företag som är relevanta för våra besökare och medlemmar. Vi har t ex inga annonsplatser för google-annonser eller programmatic utan har helt valt bort det på sajten.

Har du något annat som du skulle vilja lägga till?

Det ska bli spännande att nu bli en del av statistiken i KIA Index. Vi väljer att gå med i en tid där vi har en stark tillväxt på trafik och innehåll. Detta är speciellt intressant eftersom vi tycker oss se ett flöde av användare som väljer att flytta över sin digitala närvaro från stora Amerikanska sociala nätverk till oss.