Isabella Löwengrips statistik ifrågasätts – väcker frågan på nytt om validerade siffror

Bloggaren Isabella Löwengrips räckviddssiffror ifrågasätts – detta efter att Bloggbevakning publicerat dokument som visar en långt lägre räckvidd än vad Isabella Löwengrip själv kommunicerat.   

Det var i slutet av förra veckan som bloggen Bloggbevakning rapporterade att Löwengrips besökssiffror kan vara betydligt lägre än vad Isabella Löwengrip själv anger. Istället för 1,5 miljoner unika följare som Isabella Löwengrip kommunicerat att hon når varje vecka landar siffran istället på 260 000 unika besökare. Att Isabella Löwengrip når 250 000 views per dygn på Instagram story menar Bloggbevakning är också falskt och att det snarare rör sig om 100 000 views. Detta enligt dokument som Bloggbevakning tagit del av och som bekräftats av United Influencers, den plattform som tidigare representerade Isabella Löwengrip.

Till Aftonbladet säger Isabella Löwengrip att ”det är svårt att utgå från exakta siffror, när de mäts på olika sätt med olika verktyg”.

I intervjuer har Isabella Löwengrip framhållit att hon når ut till 1,5 miljoner människor, något hon kommenterar till Aftonbladet att det blir den totala räckvidden om man slår ihop samtliga sociala medier.

Vilket som ligger närmast sanning blir svårt att slå fast, då det som bekant inte finns någon KIA-index eller Poddindex för influencer-sfären än. Vad som dock framkommer i granskningen är vikten av validerade siffror, och att man delar upp sina trafikkällor i sin kommunikation. En totalräckvidd kan innehålla rejält med luft då en följare helt plötsligt kan räknas som fyra personer om hen följer influencern i bloggen, instagram, twitter och Facebook.

Här kan du höra en intervju med Sveriges Annonsörers pressansvarige Tero Marjamäki som kommenterar det hela