Egmonts digitala annonschef: Det är tryggt att jobba med några av branschens bästa

Varje vecka tar vi pulsen på två spännande sajter eller nätverk som listas på KIA-index i #KIAkollen. Vi har denna gång pratat med Egmont Publishings Björn Österman, ansvarig digital annonssälj.

Hej Björn! Vad är det mest spännande och mest utmanande med ditt jobb?

– Det mest spännande är att jag får vara en del av en viktig och stor strukturell förändring som medieindustrin går igenom. Det som är utmanande är att få vara en del av den förändringen hos Egmont, där vi under de senaste 12 månaderna tagit enorma steg för att skapa en organisation som kan möta den förändringen. Det är ingenting som är lätt och jobbet är långt ifrån klart, men vi är på god väg.

I övrigt har vi under samma tidsperiod lyckats utveckla vårt annonserbjudande och säljavdelningen har nu en avancerad verktygslåda som de tagit till sig med öppen famn. När man har en fullspäckad kalender är det kul och tryggt att veta att man jobbar med några av branschens bästa mediesäljare som tar emot den digitala förändringen med stor entusiasm och nyfikenhet.

Vilka nyheter kommer vi att få se från Egmont under 2015?

– Bland annat kommer vi göra om våra sajter och vårt annonserbjudande. Vi är ju otroligt starka inom våra segment motor, man, kvinna, resa, mat, spel/teknik, där exempelvis automotorsport.se är den största motorsajten i Sverige. Vi når flest kvinnor över 40 på Hemmets Journal och ICA kuriren, där vi har 24 000 recept. Det vi är bra på, inom print och digitalt, är att skapa miljöer där människor samlas via ett eller flera intressen och det är viktigt för oss att annonseringen också är tilltalande, rätt och effektiv. Med det i åtanke så skapar vi i år en annonsmiljö med ambitionen att ha bäst in-screen utan att för den delen störa, då vi jobbar med få format så annonsören blir ensam med besökaren.

Vi har även tagit fram standardiserade Rich Media-format som är mallade så att annonsörerna enkelt och kostnadseffektivt kan skapa annonser som matchar sajtens form men ändå ger en otrolig impact. Med vår DMP (Data Management Platform) kan vi med start i år erbjuda annonsering styrd efter bland annat intresse, inkomst, inköpsplaner. Till exempel kan ett bilmärke välja att endast annonsera mot de 75 % av besökarna på automotorsport.se som planerar att byta bil inom 2 år. Detta ger oss möjligheten att visa en så relevant annons som möjligt för besökaren och dennes upplevelse blir därför bättre och mer relevant, samt att annonsören får prata direkt med blivande kunder – med minimalt spill.

I veckan lanserade vi också en 3D annons tillsammans med Mazda av samma anledning, där besökaren som är intresserad av att titta närmare på produkten kan göra det på eget initiativ utan att lämna sajten, vilket också ger annonsören möjlighet att interagera med besökaren på ett smart, smakfullt och kraftfullt sätt utan att ”störa”. Det är vad vi på Egmont erbjuder framgent och som vi kommer att prata mycket om under 2015.

Vilken är den största fördelen med att lista er på KIA-index?

– KIA index är det självklara valet för oss att visa upp våra sajter och vår räckvidd, det är viktigt att det finns en portal som erbjuder marknaden korrekt information vad gäller räckvidd. Det finns fortfarande allt för många ”standarder” i det digitala medielandskapet och allt för ofta riskerar vi att jämföra äpplen med päron beroende på vilket som är mest gynnsamt för den säljande parten. Därför är KIA-index otroligt viktigt för oss.

Mer om Egmont Publishing
Varje vecka finns Egmont Publishing publicerat på KIA-index. Du hittar veckans siffror här.

– Ida Tholcke

 

Mer från #KIAKOLLEN
Frida förlagschef: Paketlösningar är win!
Mediekompaniets produktägare: Styrkan ligger i relationen med läsarna
Nouw Medias vd: Vi ville ha ett namn som fungerar utomlands

Gå med i KIA-index du också!
Vill du säkra din plats i internets kommersiella epicenter? Så går du med i KIA-index