Omnis försäljningschef: Vi erbjuder ett native-format som engagerar en stark målgrupp

Varje vecka tar vi pulsen på två spännande sajter eller nätverk som listas på KIA-index i #KIAkollen. Denna vecka har vi pratat med Omnis försäljningschef Josefine Kvarnström. Omni utsågs i veckan till ”Årets bästa nyhetssajt” av tidningen Internetworld.

Hej Josefine! Berätta, vad är det bästa med ditt jobb?

– Det har varit och är en otroligt spännande och rolig resa vi är med om på Omni. Omni är en innovation på den svenska nyhetsmarknaden och det är fantastiskt att få möjligheten att arbeta med en produkt som uppskattas av såväl användare som annonsörer. Dessutom är det så klart väldigt motiverande och kul att tillsammans med mitt team få erbjuda våra annonsörer det vi anser vara marknadens bästa native-format, som engagerar en inflytelserik och stark målgrupp.

Hur nära arbetar ni med de andra Schibsted-sajterna?

– Schibsted är en innovativ koncern i framkant och Omni är ett exempel på det. För ett nytt varumärke som Omni är det tryggt att ha Schibsted i ryggen, både för oss och för våra annonsörer. För Schibsteds kunder är det viktigt att vi kan erbjuda produkter som på ett enkelt och smidigt sätt låter dem nå rätt målgrupper, på relevanta platser, vid rätt tillfälle. Med koncernens alla produkter och kanaler har vi kanske marknadens bästa erbjudande för såväl den lokala som globala annonsören. Vi på Omni är, som övriga bolag, med i detta ekosystem av cross-produkter och kontinuerligt kunskapsutbyte.

Hur arbetar ni för att skapa så stor effekt som möjligt för era annonsörer?

– Eftersom native är vår primära produkt och intäktskälla så är det otroligt viktigt för oss att annonserna är en naturlig del av vår sajt. Vår egen native-producent med bakgrund som journalist arbetar nära våra kunder för att skapa ett innehåll som uppskattas minst lika mycket av våra läsare som våra redaktionella artiklar. Under kampanjens gång mäter vi effektivitet och engagemang, därefter justerar och optimerar vi för att ge våra kunder maximal effekt, men alltid i samråd med kund och mediebyrå. Över tid har denna kontinuerliga förbättring gett oss en mycket hög träffsäkerhet i röst, innehåll och trovärdighet gentemot våra läsare. Kanske är det därför Omni ofta används som exempel på hur bra native advertising kan vara. För ofta när kunder köper en kampanj hos oss prövar de native för första gången. Då är det självklart viktigt med stor transparens så att kunden känner sig trygg och samtidigt får insikt i vad som fungerar. Det tror vi är en av anledningarna till att så många kunder återvänder.

Vilken är den främsta anledningen till att ni är listade på KIA-index?

– KIA-index är den självklara platsen att söka sig till som annonsör för att jämföra sajters storlek. Därför är det för oss på Omni givet att finnas med där. Eftersom jag arbetar med försäljning så finns ju alltid tävlingsmomentet med i vardagen och då är det så klart alltid lite extra spännande på onsdagseftermiddagarna, då föregående veckas siffror släpps och man får se hur vi ligger till.

Mer om Omni
Varje vecka finns Omni listat på KIA-index.

 

 

Mer från #KIAKOLLEN

Nöjesguidens webbchef: Vi behövs mer än någonsin
HD-Sydsvenskan: Den lokala förankringen gör oss unika

Egmont: Det är tryggt att jobba med några av branschens bästa
Frida förlagschef: Paketlösningar är win!
Mediekompaniets produktägare: Styrkan ligger i relationen med läsarna
Nouw Medias vd: Vi ville ha ett namn som fungerar utomlands

Gå med i KIA-index du också!
Vill du säkra din plats i internets kommersiella epicenter? Så går du med i KIA-index