SweClockers säljchef: Vi har ett högt förtroende bland läsarna

Varje vecka tar vi pulsen på två spännande sajter eller nätverk som listas på KIA-index i #KIAkollen. Vi har pratat med sajten SweClockers försäljningschef Emil Hallestad för att ta reda på mer om deras målgrupp och vilka styrkor de ser med sin sajt.

Emil_HallestadVilka är SweClockers främsta styrkor, enligt dig?

– Läsarnas brinnande intresse och deltagande. Det finns en stor gemenskap med starka band till både redaktionen och andra läsare i forumet. SweClockers åtnjuter också ett väldigt högt förtroende eftersom vi aldrig tummar på oberoendet. På så vis kan vi erbjuda våra kunder att synas i en tongivande miljö där många teknikintresserade hämtar information inför ett potentiellt köp. Man är tidigt ute, påläst och intresserad och kan tänka sig att betala extra för att få en riktigt bra produkt.

Det är också värt att ta upp ambassadörsskapet. SweClockers läsare är den där riktigt kunniga personen som de flesta har i sin närhet. Den som släkt, vänner och kollegor vänder sig till för att få svar på frågor när det är dags att köpa en ny dator, telefon eller annan teknikpryl. Vad ska jag köpa? Hur fungerar det? Vad är den bästa lösningen? Våra läsare har ett stort inflytande i bekantskapskretsen.

På vilka sätt har era besökares beteenden förändrats sedan starten 1999?

– Framför allt märks det att vi inte längre är ett tillhåll för de redan frälsta utan når ut till en allt bredare målgrupp av teknikintresserade i alla åldrar. Datorer och IT finns i människors vardag på ett helt annat sätt än tidigare och det innebär att allt fler finner det naturligt att göra det mesta via nätet. Förr tvingades folk gå till stan för att shoppa och göra ärenden, nu görs allt framför datorn istället. För våra läsare är internet den naturliga utgångspunkten.

Vad är den främsta fördelen med att listas på KIA-index?

–  Vi ser det som självklart att vara transparenta gentemot våra kunder, KIA-index erbjuder detta. Att kunna jämföras mot andra medier och kunna visa upp detta på ett enkelt och smidigt sätt är nyckeln.

Mer om SweClockers
Varje vecka finns SweClockers listat på KIA-index. Du hittar veckans siffror här.

– Ida Tholcke

Avgransare

Mer från #KIAKOLLEN

Jusektidningens chefredaktör: Vi når ut bra till jurister och kommunikatörer
Nöjesguidens webbchef: Vi behövs mer än någonsin

HD-Sydsvenskan: Den lokala förankringen gör oss unika

Egmont: Det är tryggt att jobba med några av branschens bästa
Frida förlagschef: Paketlösningar är win!
Mediekompaniets produktägare: Styrkan ligger i relationen med läsarna
Nouw Medias vd: Vi ville ha ett namn som fungerar utomlands

Gå med i KIA-index du också!
Vill du säkra din plats i internets kommersiella epicenter? Så går du med i KIA-index