Nyheter24-Gruppens vd: Vi står aldrig still

Varje vecka tar #KIAkollen pulsen på spännande sajter eller nätverk som listas på KIA-index. Vi har pratat med Nyheter24-Gruppens vd Daniel Weilar denna vecka.

Daniel Weilar NG24Hej Daniel! Ni riktar er till en målgrupp som är uppvuxna med digitala medier. Vad kännetecknar deras beteende online?

– Det som kännetecknar denna målgrupp är otrohet och ständig rörelse, haha. Många kan tycka att det är otacksamt att arbeta mot en sådan målgrupp, men vi älskar det. Det gör att många ser oss som pionjärer på den digitala marknaden.

Ni har nästan 100 000 följare på Facebook, vad är den största fördelen med en stark närvaro där?

– Facebook är den tredje fasen i demokratiserandet av nyhetsförmedling. Fas ett var då Internet bröt barriären i distribution som tidigare var 100 procent fysisk. Fas två var Google och sökbarheten. Hade man mycket innehåll som folk sökte på så blev man stor. Fas tre är Facebooks intåg. Som social medieplattform är Facebook helt överlägsen för att nå ut med engagerande innehåll, såsom vårt är. Så fansen i all ära, men det är ju deras engagemang i vårt innehåll vi främst följer. En vanlig vecka har vi en organisk Facebook-räckvidd på över två miljoner människor.

Hur arbetar ni för att skapa ett så stort värde för era annonsörer som möjligt?

– Genom att ligga i framkant, att våga göra saker och aldrig stå still. Många säger det. Få orkar. Vad betyder det? I vår värld handlar det om att arbeta med motorik där det krävs men att skräddarsy ännu oftare. Vår rekryteringsbas är kreatörer och vassa allkonstnärer inom digitalt media för att skapa framtidens content production. Vi är i en riktigt häftig fas just nu och kunderna belönar oss med underbart kluriga och utmanande briefer.

Vilken är den främsta fördelen med att listas på KIA-index?

– I en fragmenterad digital medievärld har KIA-index över tid stått för det trovärdiga sättet att mäta och jämföra äpplen med äpplen. Det har varit och är fortfarande viktigt. Framåt står KIA-index som alla andra inför ett behov av att förnya sig själva, att skapa relevans för medier och annonsköpare. Jag ser fram emot det!

Mer om Nyheter24-Gruppen
Varje vecka finns Nyheter24-Gruppen listat på KIA-index. Du hittar veckans siffror här.

– Ida Tholcke

Avgransare

Mer från #KIAKOLLEN

Citypaketets vd: Var tredje svensk väljer våra kanaler
SweClockers säljchef: Vi har ett högt förtroende bland läsarna

Jusektidningens chefredaktör: Vi når ut bra till jurister och kommunikatörer
Nöjesguidens webbchef: Vi behövs mer än någonsin
HD-Sydsvenskan: Den lokala förankringen gör oss unika

Egmont: Det är tryggt att jobba med några av branschens bästa
Frida förlagschef: Paketlösningar är win!
Mediekompaniets produktägare: Styrkan ligger i relationen med läsarna
Nouw Medias vd: Vi ville ha ett namn som fungerar utomlands

Gå med i KIA-index du också!
Vill du säkra din plats i internets kommersiella epicenter? Så går du med i KIA-index