Adblock Plus frias i tysk domstol

World Federation of Advertisers, WFA, rapporterade i veckan om den fyra månader långa rättegången mot det tyska företaget Eyeo. Domstolen har beslutat att deras verktyg för annonsblockering, Adblock Plus, är lagligt.

Användningen av annonsblockerare – adblockers – har ökat dramatiskt under det senaste året och enligt rapport finns nu 144 miljoner aktiva användare av olika annonsblockerings-tjänster i världen. En av de absolut populäraste är Eyeos Adblock Plus, som har cirka 60 miljoner användare, varav 8,5 miljoner av dem finns i Tyskland.

Eyeo vann målet mot de tyska publicisterna Zeit Online och Handelsblatt, som båda hävdat att Adblock Plus är konkurrensbegränsande och hotar deras intäktsmodeller. Domstolen slog fast att Eyeo inte bryter mot lagen genom att förse konsumenter med en tjänst som förhindrar annonser från att visas i webbläsarfönstret.

Adblock Plus är kontroversiell då den tillåter större företag, som accepterar annonsblockerarens krav på ”acceptabel reklam”, att betala en avgift för att ”vitlistas”. Vitlistas ett företag så blockeras inte dess reklam om inte användaren själv aktivt väljer bort det, något som hittills är ovanligt.

Trots den friande domen har Eyeo flera juridiska strider framför sig. Medieföretag såsom ProSiebenSat.1, RTL Interactive och Axel Springer har lämnat in stämningsansökningar i två tyska städer.

WFA kommer att diskutera ämnet annonsblockerare under ett kommande möte, för att besluta om ett formellt förhållningssätt. Förbundsjurist Tobias Eltell kommer att representera Sveriges Annonsörer och KIA-index på plats.

Läs mer om World Federation of Advertisers arbete här