Mobiloperatörer vill blockera Googles reklam

I takt med att investeringarna i mobilannonsering ökar så trappas också konflikten mellan mobiloperatörer och internetjättarna upp.

I veckan rapporterade Financial Times om att flera mobiloperatörer har tröttnat på att Yahoo, AOL och Google tjänar storkovan på reklam i mobilen, utan att dela med sig av intäkterna. Därför är flera mobiloperatörer enligt uppgift redo att börja blockera annonser, många redan innan årets slut.

Financial Times har talat med en icke-namngiven aktör som uppgav att de installerat mjukvara som blockerar annonser. Bakom mjukvaran står start up-företaget Shine, finansierat av Asiens rikaste man Li Ka-shing – som i sin tur äger ett av världens största telekomföretag, Hutchinson Whampoa.

Shine har bekräftat att man samarbetar med flera operatörer, som tillsammans har miljontals kunder. Tjänsten som Shine tillhandahåller blockerar enligt uppgift inte annonsering som sker inuti flöden i sociala plattformar såsom Facebook och Twitter, och kommer till en början erbjuda användarna möjligheten att välja bort reklamen.

Google kan råka ut för den största offensiven

Financial Times har också tagit del av ett mer radikalt förslag som europeiska aktörer överväger. Förslaget, kallat ”the bomb”, innebär att man blockerar all Googles reklam. Detta är dock något som kan vara riskabelt ur ett legalt perspektiv då det kan strida mot EU:s lag om nätneutralitet, som säger att telekomföretag måste behandla all data likvärdigt. Google har svarat att det är oresonligt av teleoperatörer att blockera deras annonser, då konsumenterna betalar för att få tillgång till både tekniken från operatörerna, såväl som deras reklamfinansierade tjänster. KIA-index kommer att bevaka utvecklingen framöver.

Läs mer i ämnet
Adblock Plus frias i tysk domstol
Adblockers och dopad trafik – sammanfattning av KIA-index seminarium
Gästbloggen: Sorting out the adblock impact