Adblock Plus vinner en andra rättegångsseger i Tyskland

KIA-index har tidigare rapporterat om rättegången mellan det tyska företaget Eyeo, som ligger bakom världens populäraste annonsblockerare Adblock Plus, och publicisterna Zeit Online och Handelsblatt. Eyeo gick vinnande ur den striden och nu har företaget återigen vunnit i rätten.

Denna gång är det de tyska mediebolagen RTL och ProSieben som dragit Eyeo inför rätta för att ha brutit mot lagar om konkurrens, upphovsrätt och marknadsdominans. Eyeo har tidigare kritiserats för sina kontroversiella metoder, som bland annat innebär att företag kan betala för att få sina sajter ”vitlistade”* av Adblock Plus.

Domstolen ogillade dock påståendet att Adblock Plus var ett hinder för konkurrens, eftersom enskilda användare kan bestämma huruvida de vill installera annonsblockeraren eller inte. Domstolen tillade att RTL och ProSieben har möjlighet att nå tillräckligt många användare med reklam på sina webbplatser, trots användningen av annonsblockerare. En talesman för ProSieben menade att domen hotar den ekonomiska grunden för gratis innehåll på internet.

KIA-index fortsätter att följa utvecklingen framöver.

*Att bli vitlistad innebär att webbplatsens annonser visas trots att adblockern, i det här fallet Adblock Plus, används.