Sommarintervjun: Johan Lindahl, KIA-index regelgrupp

J LindahlKIA-index regelgrupp består av några av landets vassaste digitala publicister, mediebyrårepresentanter och annonsörer. Gruppen hjälper till att driva utvecklingen kring KIA-index och onlinemätningar vidare.

Johan Lindahl har arbetat som webbutvecklare under sekelskiftets ”dotcom-yra”, men har vartefter förflyttat sig mot en konsultroll inom den digitala mediebranschen. Från att ha sysslat med SEM under många år har han rört sig mer och mer mot att arbeta med mätning och uppföljning av digitala medier, inte minst via sitt nuvarande arbete på Scream Mediabyrå.

När föddes ditt intresse för digitalt och mätningar?
– Det är något som succesivt växt fram med tiden och arbetsuppgifterna.

Vilka är dina främsta styrkor?
– Är nog en smula mer tekniskt bevandrad i och med en bakgrund som utvecklare och en systemvetarutbildning vilket känns som allt viktigare då annonseringen i dag fått en större teknisk dimension. Har ofta fått agera länk mellan användare och utvecklare i systemfrågor.

Vad är ditt främsta råd till en marknadschef som vill investera i digitalt?
– Ordning och reda på dina digitala kanaler, målgrupper och spendering – så blir det pengar på fredag. Se till att mätning och uppföljning blir så bra som möjligt från början, för det är ett elände att reda ut i efterhand då man tappat kontrollen.

Vad fick dig att gå med i KIA-index regelgrupp?
– Halkade in på ett bananskal som ersättare åt en kollega, men ”fastnade”. Jag tycker att det är extremt givande att ta del av erfarenheterna från så många olika håll på samma gång; köpare och säljare, byråer, konsulter och inte minst KIA-index egna representanter.

Om du tittar i kristallkulan, var tror du att du är om tio år?
– Äldre. Sitter förhoppningsvis kvar på min väl innötta plats och tittar tillbaka på denna tid av förvirring och problem med mätning av digitala medier och inser att det inte var bättre förr.

Vilken är din bästa sommarlåt?
– ”Het Sommar” med Povel Ramel kan till rekommenderas. Povels tungvrickande texter får en att låta bli att somna helt i hängmattan. Annars blir det gärna elektronisk och baleariskt i kombination.

Om KIA-index regelgrupp

Regelgruppen består av både publicister, annonsörer och mediebyrårepresentanter, där man kontinuerligt träffas i syfte att bidra till utvecklingen av KIA-index. Regelgruppens uppgift är att uppdatera regler för KIA-indexmätningen samt bedöma och regelsätta nya tjänster under utveckling.
Nyfiken på vilka fler som ingår? Du hittar dem här