#KIAkollen: En snabbguide till adblockers

Mobil-bla

Andelen användare av adblockers på desktop har växt explosionsartat. Många tror att samma utveckling kommer att gälla mobilen, inte minst sedan Apple i september öppnade för adblockers i iOS.

Nu när annonsörerna flyttar sina pengar från traditionella medier till olika digitala plattformar har den jätteindustri som digitalt utgör stött på patrull. Reklamtrötthet bland konsumenter är ett omtalat fenomen i Sverige, vilket bland annat yttrar sig i användandet av adblockers. I och med att allt större investeringar står på spel i den digitala världen så är medier såväl som annonsörer oroade över utvecklingen.

Adblockers peakade som samtalsämne efter sommaren, då Apple i och med släppet av sitt nya operativsystem  iOS 9 gjorde det möjligt att använda adblockers i mobilen – något som tidigare enbart varit tillgängligt för Android. Kort efter släppet av iOS 9 gjorde den nya adblockern Peace entré i App Store och blev på några timmar den mest köpta appen i USA, och klättrade också högt i Storbritannien. Appens skapare Marco Arment drog tillbaka Peace efter bara några dagar, då han fått dåligt samvete, enligt Fortune.

Mycket pekar alltså på att adblockers i mobilen kommer att växa. Men vad behöver du veta om adblockers? Vi ger dig svar på några av vanligaste frågorna.

avgransare_-_stycke

Hur många använder adblockers?
Sedan Adblock Plus lanserades 2006 har plug-inprogrammen konstant ökat i popularitet och andelen användare av olika typer av adblockers har ökat explosionsartat. Enligt ”The 2015 Ad Blocking Report” finns nu 198 miljoner aktiva användare av adblockers, och andelen nya användare ökade med 41 procent från i fjol. 

Bara i Storbritannien ökade andelen användare med 82 procent och uppgick till 12 miljoner, medan det i Sveriges nu finns 2,2 miljoner aktiva användare av adblockers. Cirka 650 000 beräknas aktivt använda AdBlock Plus i sina webbläsare i Sverige. 

avgransare_-_stycke

Vilken adblocker är mest populär?
Världens populäraste adblocker för desktop är Adblock Plus, som det tyska företaget Eyeo ligger bakom. Eyeo har stämts av flera mediehus, då de anklagats för att hota företagens intäktsmodeller. Eyeo har dock gått vinnande ur samtliga legala strider – hittills.

Eyeo är också kontroversiella, då företag kan betala en summa pengar för att “vitlistas” av Adblock Plus och få sina annonser visade för konsumenten. Adblock Plus lanserade en version för Apples iOS 9 i september, och finns nu tillgängligt för Firefox, Google Chrome, Safari, Opera and Internet Explorer. Här kan du se vilka sajter som vitlistats av Adblock Plus.

avgransare_-_stycke

Vilken roll spelar rivaliteten mellan Apple och Google?

Många anser att Apples drag att tillåta plug-inprogram på iOS 9 var ett direkt slag mot Google och deras affärsmodell. Detta då Apple genom att tillåta blockering av annonser i Safari utmanar en viktig del i Googles intäktsmodell: Googles displaynätverk.

För ju färre som exponeras för deras annonser, desto mindre intäkter för sajtägare och desto mindre intäkter för Google. Dessutom blir sökfunktionen mindre relevant när innehållet flyttar från webbläsaren in i specifika appar, där adblockers inte rår på reklamen. Värt att notera är dock att Google sedan länge tillåtit adblockers i sitt mobiloperativsystem Android.

avgransare_-_stycke

Vilka lösningar finns i dagsläget? 
Googles högste reklamchef, Sridhar Ramaswamy, uttalade sig nyligen och menade att dåliga annonser ligger bakom adblockers popularitet, men att det är upp till branschen att gemensamt komma fram till en lösning. Många menar att en av anledningarna till att native advertising är så pass populärt är för att det inte påverkas av adblockers, och content marketing överlag anses vara ett medel mot användare som vill blockera tunga och blinkande annonser.

Det norska mediehuset Tek.no har tagit steget längre och uppmanar sina adblock-användande besökare att antingen betala en summa pengar eller vitlista sajten för att ta del av innehållet. Tyska Bild har infört en kostnad på cirka 30 kronor för besökare som inte vill stänga av sina adblockers när de besöker sajten. Denna kostnad motiveras med att besökaren får snabbare laddningstid och bidrar till att skydda kvalitetsjournalistiken. Aftonbladets Jan Helin har nyligen uttalat sig om att de inte är främmande för att stänga ute besökare med adblockers.

avgransare_-_stycke

Läs mer

I fokus: Adblockers