Adblock-chefen: Vi behöver samarbeta för att rädda onlineannonseringen

Ben Williams

Ben Williams arbetar som Comms/Ops Manager på Adblock Plus och är aktuell som gästföreläsare på KIA-index seminarium om adblockers.

Vi stämde av med Ben kring vitlistning och vad han egentligen svarar medier som menar att adblockers skadar deras affär.

avgransare_-_stycke

Hej Ben! Du har tidigare arbetat på bland annat tyska ambassaden i Washington. Hur hamnade du på Adblock Plus därefter?

– Jag studerade internationella relationer på George Washington University, så att arbeta på ambassaden kändes naturligt. Men jag ville skippa ”slips och kostym-mentaliteten” som rådde i Washington och sökte mig därför till nya affärsområden. Jag fick jobb på en start-up i Bonn, och därefter fick jag ett mail från Till Faida, som är en av grundarna bakom Eyeo (som ligger bakom Adblock Plus, reds. anm.). Detta var i juli 2013 och här är jag i dag.

Vad är Adblock Plus viktigaste syfte, enligt dig?

– Vi vill göra internet till en bättre plats. Och i egenskap av adblocker gör vi det bäst genom att rensa internet från dåliga annonser – och mycket, mycket viktigare än så: uppmuntra bättre annonser.

Säg att jag har en sajt med en hög andel användare med adblockers, finns det ett sätt för mig att vitlistas av Adblock Plus?

– Det finns sätt att få vilken sajt som helst vitlistad. Du kontaktar bara Eyeo och ansöker om att få specifika annonser vitlistade. Därefter kontaktas du av en av våra representanter, som hjälper dig att se till att annonserna i fråga följer våra användargenererade kriterier. Därefter är dina annonser vitlistade. Så enkelt är det.

Vad svarar du medieaktörer som menar att adblockers skadar deras affärsmodeller?

– Adblockers är ett symptom på annonser som användarna valt att inte acceptera. Vår mission är förnyelse i den för tillfället trasiga onlineannonseringen, och vår nuvarande metod för att göra detta är via ”Acceptabla annonser” (läs mer om ”Acceptable Ads” här). Men vi inser att våra ansträngningar bara är en kugge i ett större hjul som ska få onlineannonsering tillbaka till de acceptabla och lönsamma nivåer som vi senast såg innan print flyttade över till digitalt. Vi kan bara nå dit om vi samarbetar.

Vad kan deltagarna på KIA-index seminarium förvänta sig från din presentation?

– I grund och botten kommer de att få höra om hur ”Acceptable ads” fungerar och varför vi utvecklat det, men i synnerhet att få veta mer om vår nya idé om att släppa kontrollen över initiativet ”Acceptabla annonser” genom att bilda en oberoende standardkommitté. Det, och en vilja från mitt håll att svara på frågor från er.

avgransare_-_stycke

Läs mer om adblockers

Du hittar vår sammanställning i ämnet här