Take aways: Adblockers – det du behöver veta

Bild desktop 22

Torsdagen den 12 november arrangerade KIA-index ett fullsatt seminarium om adblockers.

Med hjälp av föreläsare som Dilem Güler, Expressen, Antoaneta Nikolaeva, Aftonbladet, och Ben Williams från Adblock Plus fick åhörarna svar på en hel del frågor. Tobias Eidem, chef KIA-index, summerar några av frågorna och svaren från eftermiddagen.

avgransare_-_stycke

Vad är en adblocker?
En adblocker – eller reklamblockerare på svenska – är ett datorprogram som kan filtrera bort oönskad reklam, oftast i form av ett insticksprogram till en webbläsare. Exempelvis Adblock för Mozilla Firefox, Google Chrome, Internet Explorer och Opera.

avgransare_-_stycke

När dök den första kommersiella adblockern upp?
Världens första adblocker, Adblock Plus, lanserades 2006, medan konkurrenten Adblock lanserades först 2009 (källa: Adblock Plus).

avgransare_-_stycke

Hur många använder adblockers?
Det finns i dag 198 miljoner aktiva användare av adblockers. I Sverige använder runt 25 procent av internetanvändarna en adblocker (källa: Adobe & PageFair).

avgransare_-_stycke

Hur mycket förlorar publicisterna på adblockers?
Adblocker-användandet kostar uppskattningsvis publicisterna 22 miljarder dollar – bara i år (källa: Adobe & PageFair).

avgransare_-_stycke

Vilken är den vanligaste adblockern?
Adblock Plus har flest användare, med över 400 miljoner nedladdningar och 60 miljoner snittanvändare per månad. De har 3 miljoner nedladdningar i veckan. Adblock är den näst största adblockern med cirka 40 miljoner snittanvändare per månad (källa: Adblock Plus).

avgransare_-_stycke

De tre vanligaste anledningarna för att använda adblockers är:
1. Annonserna stör upplevelsen
2. Annonser med ljud är irriterande
3. Det går snabbare att surfa utan annonser

(källa: Enkätundersökning gjord på aftonbladet.se under november 2015 som en del i KIA-index initiativ för att få bättre förståelse för adblockanvändare. Liknande undersökningar kommer att göras på fler webbplatser.)

avgransare_-_stycke

Hur kan man som publicist hantera adblockanvändare på bästa sätt?
Vi kan konstatera att det hittills inte dykt upp EN lösning som fungerar för alla. Men, det finns många olika lösningar, såsom:

  • Lås in innehållet
    Tek.no, en norsk tekniksajt, har valt att låsa in sitt material och låta de som använder adblocker att välja att antingen vitlista sajten eller betala en summa pengar per månad för att accessa artiklarna. Detta har varit ett lyckat grepp, då man fått ner antalet adblockade användare från 36 procent till under 10 procent.
  • Informera
    Sweclockers.com, Café.se, VG.no med flera har valt att på olika sätt informera adblock-användare om att annonsintäkter behövs för att kunna driva respektive sajt vidare. Det finns inget entydigt svar på om och hur väl det upplägget verkligen fungerar, men information är fortfarande en viktig del i att få användare att förstå varför annonserna finns och därigenom varför man som användare bör undvika att använda adblockers.
  • Kringgå
    En tredje variant är att på olika sätt kringgå adblockern. Ett exempel på det är Adway Plus som du kan läsa mer om här. En annan take på det är det upplägg som DN.se använde tillsammans med UNICEF, som du kan läsa om här. UNICEF-upplägget går inte att använda gång på gång men det visar på hur man med kreativitet kan hitta acceptabla vägar förbi adblockers.
  • Vitlistning hos adblocker-företagen
    En fjärde variant är att vitlista sin sajt hos adblocker-företagen. Adblock Plus har ett initiativ kallat ”Acceptable Ads” som i praktiken går ut på att publicisten anpassar de annonser som är tänkta att visas för adblockanvändare genom att följa vissa regler, och betalar en procentsats på annonsintäkten för de annars adblockade annonsvisningarna (om sajten i fråga har över ett visst antal adblockade annonsvisningar). Initiativet stöds förutom av Adblock Plus även av Adblock och här hittar du mer information om initiativet.

Vilka sajter är vitlistade?
Här hittar du vitlistan, som bland annat inkluderar sajter från Yahoo och Google.

avgransare_-_stycke