Unika webbläsare per dag lanseras idag

Device stats dagss

Varje vecka redovisar KIA-index statistik för landets ledande annonsfinansierade webbplatser. Idag lanserades en helt ny KPI: unika webbläsare per dag. 

Från och med den 3 februari har listade webbplatser möjlighet att både visa upp unika webbläsare både per enskild dag och per vecka. Syftet med införandet av det nya måttet ”unika webbläsare per dag” är att ge befintliga kunder en möjlighet att öka transparensen och stärka sitt erbjudande, samt att ge mediebyråer, annonsörer och medier ännu fler insikter.

Lisa Bohman Electrolux

Lisa Bohman från Electrolux, som är ny i KIA-index regelgrupp, ser fram emot nya insikter i och med de nya dagssiffrorna:

– Det här är bra för branschen och ett sätt att tydligare förstå hur många unika webbläsare man har möjlighet att nå på en viss webbplats per dag. Dessutom går det att se spännande trender och att göra jämförelser kring vilka webbplatser som besöks mer eller mindre under vissa veckodagar.

Det är frivilligt att redovisa siffrorna på dagsnivå, precis som det i dagsläget är att redovisa time spent och snitt över vardag- och helgdag.

avgransare_-_stycke

Här hittar du dagssiffrorna

Klicka in på valfri sektion. Inne på de olika sektionerna väljer du enkelt om du vill titta på unika webbläsare, besök, sidvisningar, vardags- och helgdagssnitt samt time spent genom att klicka ”VISA PER VECKA”. Vill du hellre titta på hur många unika webbläsare en webbplats har per dag, välj ”VISA PER DAG”. Du hittar valen ovanför de olika KPI:erna.

Dagssiffror exempel