En snabbguide till Instant Articles och AMP

Facebook IA bild

Facebook har redan lanserat Instant Articles i Sverige och Google är på väg att släppa sitt Accelerated Mobile Pages. Vi ger dig en snabb genomgång av vad som hänt och vad som gäller om man vill lista sin Instant Article-trafik på KIA-index.

Både Facebook Instant Articles och Google Accelerated Mobile Pages innebär att man som publicist väljer att publicera delar av eller hela sitt content på de två internetjättarnas respektive plattformar. En av de främsta fördelarna med detta är att laddningstiderna minskar rejält, och enligt Facebooks initiala uppskattningar ska Instant Articles laddas tio gånger snabbare än vanliga länkningar till publicistens egen sajt. Läs mer om hur viktig laddningstiden är för en mobilsajt här.

avgransare_-_stycke

Bakgrund

Facebooks Instant Articles lanserades hösten 2015 och hade i samband med utrullningen säkrat aktörer såsom New York Times, National Geographic, BuzzFeed, BBC och The Guardian. När Instant Articles lanserades i Sveriges i början av december var Expressen och Aftonbladet bland de första att använda tjänsten, där Aftonbladet valde att börja redovisa sina siffror på KIA-index. Andra utvalda publicister som fick tillgång till Instant Articles var Sydsvenskan, Nyheter24, Aller Media och Stampen. Den 12 april, under Facebooks F8-konferens, kommer Instant Articles enligt uppgift att göras tillgänglig för alla publicister.

Google meddelade å sin sida planerna på att lansera Accelerated Mobile Pages i oktober månad. Även AMP presenterades som en lösning på alltför långa laddningstider, som enligt Google leder till att publicisterna tappar läsare och därmed annonsvisningar. 30 publicister fanns med när AMP tog sina första stapplande steg, och företag som Twitter, WordPress och LinkedIn annonserade även att de skulle integrera AMP HTML-sidor.

avgransare_-_stycke

Hur påverkas annonsaffären?

Genom att lägga upp artiklar på Instant Articles kan man som publicist välja om man vill ha annonser eller inte. Om man väljer att ha med annonser kan man antingen sälja annonserna själv, eller låta Facebook sälja annonserna istället, mot en avgift på cirka 30 procent av intäkten. Hur Googles villkor kommer att se ut är fortfarande inte helt fastställt.

avgransare_-_stycke

Vad säger KIA-index regler?

Innan lanseringen av Instant Articles i Sverige tog KIA-index regelgrupp upp ämnet, för att enas om en tolkning av regelverket. Regelgruppen fann att då artiklarna publiceras i en app som inte kontrolleras av publicisten ska Instant Articles behandlas motsvarande en extern sajt.

Därigenom behöver publicisten skapa en separat listning av trafiken från Instant Articles, så att det blir tydligt vilken del av trafiken som skett i Instant Articles hos Facebook och vilken del som skett på den egna webbplatsen. Om publicisten vill visa på hela räckvidden behöver ett nätverk skapas. Publicisten kan även välja att inte publicera trafiken men då ska trafiken inte inkluderas i den vanliga redovisningen.

avgransare_-_stycke

Frågor?

Kontakta oss!