Petter Mååg ny i KIA-index regelgrupp

P Mååg Volkswagen

Petter Mååg arbetar som Digital Project Manager på Volkswagen, och är vårt senaste tillskott i KIA-index regelgrupp. Vi frågade Petter om annonsörernas största utmaningar och om sushipreferenser.

Vilken är den största digitala utmaningen för annonsörerna just nu?
– Många pratar ju om utmaningen med programmatiska köp men där håller jag inte med riktigt. Har man bara ett tydligt syfte och rätt KPI:er man följer upp mot så är det egentligen ingen skillnad mot traditionella digitala köp. Jag tycker nog annonsering över fler skärmar och dess uppföljning är en större utmaning. Hur kan vi till exempel säkerställa rätt budskap och frekvens över tid, oberoende av skärm och publicist?

Om du fick byta liv med någon för en dag, vem skulle du välja?
Elon Musk. Lite tech-nördigt kanske, men det vore extremt intressant att få en djupare inblick i hans vardag i och med bilkoplingen. Sen kanske man kan få lite inside info om nästa heta företag att hålla koll på!

Du har tidigare arbetat på Yahoo. Är Google inte ett alternativ när du ska söka upp närmaste sushihak?
– Hahaha, jag äter inte sushi så jag behöver inte googla…

Varför är KIA-index viktigt, enligt dig?
– Jag tycker det är extremt viktigt med ett oberoende mätverktyg där man kan jämföra bland annat storleken på olika sajter. Sen finns det såklart även många andra mått som är viktiga som man kan få från andra källor för att skapa sig en helhetsbild, men KIA-index utgör en viktig grund i det hela.

avgransare_-_stycke

Läs mer

Lisa Bohman går med i KIA-index regelgrupp
Nils Andersson Wimby går med i KIA-index regelgrupp
Det här är KIA-index regelgrupp, huvudmannagrupp och kansli
Tunga namn från Apollo och Bonnier förstärker KIA-index