Hemnet Sveriges populäraste app

Hemnet är en av Sveriges största sajter med nära 3 miljoner unika besökare i veckan på sina plattformar och där appen toppat KIA index under lång tid, många upplever Hemnet som en premiumsajt men det är fel, det är en räckviddssajt som har en premiumsajts miljö.

Det är ovanligt att vara räckviddssajt med just en premiummiljö. Dessutom har man otroligt lojala besökare med ett otroligt stort engagemang, användarna spenderar ca 6 minuter vid varje tillfälle man är inne vilket innebär att man som annonsör har lång tid på sig att arbeta med de man vill nå.

Hemnet har en bred målgrupp med mycket relevanta annonsvisningar i en bra kontext, särskilt vad gäller kapitalstarka varor. Just kapitalstarka varor är väldigt innehållsnära, en flytt innebär ofta att man uppgraderar mer än själva bostaden, många gånger köps nya möbler, vitvaror och bilar. Banker, försäkringsbolag, bredband och elbolag är också vanligt att man byter i samband med en byte av bostad.

Det intressanta är att en svagare bostadsmarknad har skapat andra annonsmöjligheter. Hemnet appen är perfekt att fylla alla pauser. Hemnet var dessutom tidigt ute med just app och har därför blivit en del av det naturliga surfandet.

Företaget har under många år varit en trotjänare för alla som är ute efter en bostad, det är den givna platsen att besöka om man skall byta hem. Framförallt har deras app en stark särställning, vi passade på att fråga Pierre Bergström, försäljningsdirektör och Staffan Tell PR chef om hur man kan få ett så starkt engagemang på en app.

Hur kommer det sig att ni har så många besök och sidvisningar på er app?

Vi har en unik särställning och en bra bevakningstjänst för att hålla koll på bostadsmarknaden. Det är spännande vilket förhållande vi har med våra användare när vi lägger upp våra bostäder, i Sverige gillar vi att dela med oss av våra hem, svenskarna är ett av världens mest hemkära folk. Dessutom har vi en särställning på bostadsmarknaden när man säljer sina bostäder, ca 9 av 10 som säljer sin bostad via mäklare annonserar på Hemnet. Mäklarna gör ett fantastiskt bra jobb.

Sedan arbetar vi kontinuerligt med användarvänlighet samtidigt som vi skall ha en unik och bra annonsmiljö, båda delarna hänger starkt ihop. Detta är en balansgång, våra tjänster skall leverera bra resultat till både användare och annonsör.

Hur ser ni på bostadsmarknaden i framtiden?

I Sverige har vi en ganska statisk metod idag när man skall byta bostad, i framtiden kommer det troligtvis att finnas klart fler kundanpassade möjligheter för både säljare och mäklare att annonsera sin bostad på. Vi arbetar för att skapa större valfrihet vad gäller annonslösningar vid en bostadsförsäljning, det skall finnas fler alternativ att välja på hur man vill annonsera än vad det gör idag. Det är viktigt för oss att ta fram lösningar som förenklar bostadsaffären för såväl köpare som säljare och mäklare.