The Local bevakar svenska nyheter på engelska

The Local drar bra trafik just nu I valtider, vi passade på att fråga James Savage grundare och CEO om vad det är som drar bra trafik och hur bilden av Sverige är utomlands

The Local hade 290 073 unika besökare förra veckan, kan det vara så att valet drar trafik?

Valet har dragit väldigt mycket trafik. Fem av våra tio mest lästa artiklar handlade om valet. Det var ett stort intresse för artiklar om Sverigedemokraternas framgångar i mätningarna, men även för artiklar om regeringsfrågan. Den internationella pressen skriver mycket om Sverige just nu, men det är ofta ganska förenklade bilder som framförs av fallskärmsjournalister som bara besöker Sverige i ett par dagar. Vi märker ett sug efter mer påläst och nyanserat rapportering om Sverige.

Värt att nämna också är att vår tredje mest lästa artikel var en native-artikel för Arlanda Express. Vi ser att välskrivna native artiklar kan prestera otroligt väl, och det är förstås glädjande.

Vilken typ av nyheter läser man på The Local just nu?

Utöver valet så ser vi att allt som handlar om invandring är av stort intresse, och även sådant som utmärker Sverige som ett föregångsland, som till exempel en artikel som vi hade om en mansfri festival utanför Göteborg. Dessutom är det många som läser artiklar om sådant som huspriser och boenden, samt jobbmarknaden och karriärer.

Hur ser fördelningen av besökare ut på The Local, hur stor andel kommer från Sverige och hur många kommer från utlandet?

Under en vanlig månad är det ungefär lika många i Sverige som i utlandet, men det internationella intresset för valet gör att det just nu finns en övervikt av internationella läsare.

Vad anser ni att bilden av Sverige är utomlands?

Bilden av Sverige är fortfarande överväldigande positiv – folk uppfattar Sverige som tryggt, jämställt och vackert. Samtidigt har vi alltsedan flyktingkrisen sett en mer dystopisk bild krypa fram underblåst av högerextrema sajter och bots. Nu har bilden börjat bli vanlig även i etablerade medier. Den bilden innefattar bilbränder, skjutningar, arbetslöshet bland invandrare, våldtäker med mera. Naturligtvis är alla dessa fenomenen allvarliga och rapporteras även i svenska medier, men internationellt tenderas de att ryckas ur sitt sammanhang och överdramatiseras. Så småningom innebär detta att bilden av Sverige blir mer dyster än verkligheten, åtminstone bland vissa grupper.

Kort om The Local

The Local är ett svenskt mediebolag som driver nyhetssajter på engelska i nio europeiska länder. Vi når sammanlagt 5 miljoner besökare per månad bland internationella personer som bor i dessa länder och folk som bor i någon annanstans och som vill lära sig mer om vad som händer i europeiska länder. The Local var en av de första nättidningar i Sverige att satsa på native, och native-artiklar nu utgör merparten av annonsintäkter. Vi har även ett snabbväxande antal prenumeranter – sedan vi lanserade betalväggen i november 2017 har vi värvat nästan 5000 prenumeranter på våra sajter i Sverige, Tyskland och Frankrike.