Ny guide för digital annonsering

Expertteam Mediekvalité hos Sveriges Annonsörer har tagit fram en mycket enkel och tydlig guide för digital annonsering

Guiden hjälper annonsörer, digitala medier och mediebyråer att reda ut alla svåra begrepp och förklara hur man får bäst effekt för sin annonsering med enkla konkreta tips som alla parter kan tänka på när man köper eller säljer digitala annonser.

Målet med arbetet att ta fram guiden har varit att förenkla och förklara svåra begrepp och arbeta för en bättre mediekvalité med transparens i alla delar i processen.

– Guiden är en genomarbetad rekommendation av högsta kvalité. Jag känner mig stolt att vi nu kan dela och sprida guiden. Det här är starten på ett långsiktigt arbete, tillsammans utvecklar vi branschen, säger Silvia Barklund på Röda Korset och ordförande för Expertteam Mediekvalité.

– Med hjälp av guiden blir annonsörerna bättre på att beställa, på att utvärdera och på att förstå den digitala annonsmarknaden och detta kommer även att utveckla medier och mediebyråer – då de helt enkelt måste bli vassare för att kunna leverera till mer kunniga beställare, säger Axel Birgerstam på Scream och vice ordförande i Expertteam Mediekvalité.

Expertteamet har suttit i olika team dedikerade till de olika avsnitten i guiden som går igenom delar som bland annat annonsmiljö, mätbarhet och viewability.

– Jag tror att många har koll på en liten del. Med guiden blir det lätt att komplettera med de delar som man kanske missat tidigare, säger Erik Modig, forskare på Handelshögskolan och del av Expertteam Mediekvalité.

Guiden är öppen för alla att ta del av och fri för publicering. Ange källa Sveriges Annonsörer.

Som ett nästa steg kommer Sveriges Annonsörer, genom Expertteam Mediekvalité genomföra utbildningar utifrån guiden under våren. Möjlighet att boka sig till utbildningar kommer att finnas på annons.se inom kort.

Expertteam Mediekvalité 

Silvia Barklund, Röda Korset – Ordförande
Axel Birgerstam, Scream Vice ordförande
Linus Blom, Lantmännen
Carolina Löfving Larhed, Telia
Jesper Both, Kindredgroup
Per Ekfeldt, OMD
Sanna Söderström, PHD
Patrik Skogsfors, MediaCom
Louise Modigh, Vizeum
Fredrik Hermansson, Acast
Mikael Ekelöf, TV4
Mats Selling, Eniro
Carl Wåreus, Google
Johan Kvist, Facebook
Uday Printzell, KIT
Peter Bryngelsson, Demoskop
Erik Modig, Handelshögskolan
Peter Mackhé, Sveriges Annonsörer

Du kan ladda ned guiden här