Poddindex årsrapport för 2019 publicerad

Vi har nu publicerat Poddindex årsrapport som visar hur utvecklingen ser ut för några av Sveriges mest populära och största poddar. I denna årsrapport har vi också med jämförelse i den tekniska räckvidden från föregående år (2018). Därtill kompletterar vi med insikter om poddlyssnande som mäts genom ORVESTO Konsument.

Med denna rapport hoppas vi skapa en större transparens på marknaden och bidra till en bättre förståelse för detta ljudmedie.

Poddindex är en teknisk räckviddsmätning som identifierar lyssnare genom unika spelare. Valutan etablerades i slutet av 2017 och sedan dess kan vi tydligt se att ljudmediet växer.

Poddtoppen, som är en del av ORVESTO Konsument, mäter podcastlyssnandet av unika individer, där vi helt enkelt frågar folk om hur ofta de lyssnar på olika typer av podcasts.

2019 års mest populära poddar

I vårt analysarbete har vi tagit fram en lista av de podcasts som är mest populära i Sverige. Listan baseras på poddar som mäts i både Poddindex och ORVESTO Konsument. De distribueras genom olika plattformar, inklusive Sveriges Radio som är fortsatt enormt populär hos poddlyssnarna. I rapporten kan man också ta del av analys av målgruppen för några av dessa poddar.

• P3 Dokumentär
  • Sommar & Vinter i P1
  • P1 Dokumentär
  • Historiepodden
  • Creepypodden i P3
  • Framgångspodden
  • Filip & Fredrik podcast
  • Wahlgren & Wistam
  • Mordpodden
  • Pillowtalk med Peg & Penny

Podcastlyssningen växer kraftigt både i Sverige och globalt. Poddindex visar tydligt den bredd som finns bland svenska poddar och det är intressant att se hur innehållet utvecklas med publiken – säger Mattias Björkman, Digital affärsutvecklingschef Bauer Media.

Förtroende mellan köpare och säljare av reklamutrymmen

I en alltmer fragmenterad mediemarknad är förtroende mellan köpare och säljare av reklam- och annonsutrymmen av högsta vikt. Därför har branschen enats om hur teknisk räckvidd ska mätas och tagit fram en gemensam poddvaluta som gör det enkelt att jämföra poddar mot varandra på samma villkor.

Vi som är med och aktivt driver denna satsning framåt är följande:

• Sveriges Radio
  • Acast
  • Bauer Media
  • Nordic Entertainment Group
  • Podspace
  • Kantar Media Audit
  • Sveriges Annonsörer

Framtiden ser ljus ut för podcastbranschen och vi ser fram emot att introducera ännu fler annonsörer, kreatörer och lyssnare till ljudets magiska värld – säger Josephine Forssjö, Nordisk innehållsschef på Acast.

Läs mer om rapporten och ladda ner den här.