Poddindex årsrapport för 2021 publicerad

Vi har nu publicerat Poddindex årsrapport som visar hur utvecklingen ser ut för några av Sveriges mest populära och största poddar. I denna årsrapport finner du jämförelse av den tekniska räckvidden från föregående år (2020) med komplettering av insikter om poddlyssnande som mäts genom ORVESTO Konsument. Även trendspaning från flera experter i branschen finns genomgående.

2021 års mest populära poddar

I vårt analysarbete har vi tagit fram en lista av de podcasts som är mest populära i Sverige. Listan baseras på poddar som mäts i både Poddindex och ORVESTO Konsument. De distribueras genom olika plattformar, inklusive Sveriges Radio som är fortsatt enormt populär hos poddlyssnarna. I rapporten kan man också ta del av analys av målgruppen för några av dessa poddar.

  • P3 Dokumentär
  • Creepypodden
  • Ursäkta
  • Alex & Sigges podcast
  • P1 Dokumentär

Framtiden för podcasts

Det sker löpande förändringar kring aktörers och plattformars erbjudanden och funktonalitet, t. ex avseende prenumerationer och annonsering, och det påverkar framtida strategier för ljudmediet. Utvecklingen visar på en ökad fragmentering av marknaden. Dels med fler plattformar och aktörer, men också med betalningslösningar, exempelvis där poddavsnitt i sin helhet endast kan nås genom inloggning.

Innehållet står dock fortsatt i fokus, pandemin verkar dessutom ha ökat podcastlyssnade med lyssnande under andra tider på dagen än tidigare.

I ORVESTO Konsument kan poddarnas lyssnare analyseras i det oändliga med den målgruppsdata som också finns i undersökningen. Det finns stora skillnader på lyssnarna beroende på vilket specifikt format vi tittar på. Det är just därför insikter kring lyssnarna är extremt viktiga då varje podcast har just sin unika målgrupp.

Det är också fortsatt viktigt att hålla ihop konsumtion i en crossmedia integration med övriga valutor såsom TV, Radio, digitala mätningar (app, mobil, desktop), Sociala Medier, bio, direktreklam, print och så vidare.

Se exempelvis lyssnargruppen för P3 Dokumentär som är en av Sverige absolut största poddar och har en bred publik.
Här finns en jämn könsfördelning och snittåldern på lyssnarna är 39 år. Den breda publiken finns fördelad relativt jämt över Sverige med en liten överrepresentation i Stockholm.
Snittinkomsten för lyssnaren ligger på 32 924 kr/måndan och majoriteten är heltidsarbetande. Intressen som sticker ut i målgruppen jämfört med genomsnittssvensken är utförsåkning, äventyrssport, meditation/yoga och kultur.

Jämfört med lyssnarna av Rättegångspodden som har snittålder 35 år, bor i alla delar av Sverige och har en snittinkomst på drygt 30 00 kronor. Dessutom är 14, % av dem är studerande.

Läs mer i Årsrapport Poddar 2021

Innehåll i rapporten:

  • Hur stor teknisk medieräckvidd har distributionsplattformarna?
  • Hur kan reklamköpare använda sig av detta medie?
  • Vem är den generella podcastlyssnaren?
  • Vilka genrer engagerar mest?
  • Hur mycket lyssnar svenskarna på poddar?
  • Vilka trendspaningar gör branschen?

Ta del av rapporten här.

Vi som aktivt driver Poddindex är följande:

  • Kantar Media Audit
  • Sveriges Radio
  • Acast
  • Bauer Media
  • Nordic Entertainment Group
  • Podspace
  • Sveriges Annonsörer