Mätleverantörer och mätregler
Mätning av grundläggande trafikdata för publicering på webbplatsen kombineras normalt med en mycket omfattande granskning av webbstatistik, kallad Traffic Audit, inkluderat webbanalys av hela sajten och trafiken. Resultatet av detta revisionskoncept kan användas internt av sajten för att analysera, utveckla och optimera sin affärsverksamhet.
Olika mätleverantörer erbjuder system med varierande prestanda och kostnadsbild.
Tabellen nedan listar de mätleverantörer som är godkända att använda sig av för att koppla besökstrafik till webbplatsen.
GODKÄNDA MÄTLEVERANTÖRER
Mätföretag | Mätsystem | Kontakt | Egenskaper |
---|---|---|---|
TNS SIFO / Streamcount | Webb, mobilwebb och appar. | Stefan Svanfeldt | Trafikmätning kopplad till Orvesto Internet panelmätning och annonshanteringssystem. Mobil trafikmätning med tillgång till operatörsdata och med koppling till Orvesto Internet mobilpanel. |
Google Analytics Universal* | Webb, mobilwebb och appar. | Webbanalys. Gratis mätning via självservice. Kombineras för nya anslutna kunder med Kantar Media Audits koncept Traffic Audit – för verifiering av mätningen. |
*Google Analytics version 4 är inte kompatibel med KIAindex.se. För koppling flyttar Indexet in i Mediafacts för bättre funktionalitet och koppling till Google Analytics version 4 tas fram. Läs mer här.
Regelverk
Gällande Regelverket för trafikmätning och publicering av besökstrafik
Nedan framgår vad som gäller när en webbplats, ett nätverk, en mobilsajt eller en app är listade i indexet, var på sin webbplats publicist eller sajtägare ska placera mättagen och gällande definitioner. Se även gällande allmänna villkor för anslutning och användade av tjänsten här (berör webbplatser).
BAKGRUND OCH DEFINITIONER
Bakgrund
KIA-index lanserades 2022 som den officiella mätvalutan för svenska webbplatser. 2023 flyttas indexet över till plattformen Mediafacts och benämns där inte längre som KIA-index.
I indexet framgår antalet unika webbläsare (baserat på kakor), besök och sidvisningar. Utifrån dessa tre grundvariabler räknas ut sidvisningar per besök, besök per unik webbläsare samt förändringar från föregående mättillfälle. Alla webbplatser som vill få en officiell exponering av sin besökstrafik kan anslutna till Indexet.
Resultaten används av annonsörer, intressenter, kunder med flera. Närvaro i indexet försäkrar medier och sajtägare om en plats i Sveriges kommersiella internetuniversum.
Giltighet och godkännande av reglerna
Bestämmelser för mätning av webbplatser jämte ändringar av dessa utarbetas av Kantars advisory board. Alla webbplatser är föremål för mätning genom att de godkänner och förbinder sig att följa gällande regelverk. Påföljder vid brott mot dessa regler regleras under punkt 9 nedan.
Ändringar av reglerna
Initiativ till ändring av bestämmelserna kan tas av Kantar Media Sweden AB eller annan av bestämmelserna berörd part.
Användning av mättal/mätresultat/trafiksiffror i marknadsföring
Användning av uppgifter enligt dessa mätningar skall ske på ett entydigt och vederhäftigt sätt i samklang med bokstav och andemening i dessa bestämmelser.
Användningen av uppgifter enligt dessa mätningar skall vara förenlig med gällande lagstiftning och rättslig praxis på marknadsföringens område liksom med god branschpraxis.
Om man anger trafiksiffror/uppgifter i marknadsföringssammanhang ska man använda den senaste mätningen som är publicerad
Om man anger trafiksiffror/uppgifter i marknadsföringssammanhang ska man tydligt ange källa enligt följande; [trafiksiffra-period-år-Kantar webbstatistik] exempel:
12 345 unika webbläsare, vecka 1 2015, Kantar webbstatistik
Om trafiksiffror/uppgifter används i marknadsföring tillsammans med andra data skall det klart framgå vilka siffror som är hämtade från denna mätning.
DEFINITIONER
Definitioner som också godkänd mätleverantör måste förhålla sig till och kunna förmedla uppgifter för.
Webbplats
Webbplats eller webbsida som använder innehåll som hämtas från Internet. Exkluderat från detta är nyhetsbrev. Mätregler för appar och mobilsajter finns separat.
Sidvisning
En sidvisning uppstår då besökaren genom aktiv handling väljer att anropa nytt innehåll på webbplatsen som väsentligen ändrar innehållet som visas på webbplatsen, exkluderat scrollning.
Scrollning kan dock ge upphov till ny sidvisning i ett undantagsfall:
En ny sidvisning kan även uppstå om scrollning gör att nytt material laddas in på webbplatsen på ett sätt som gör det tydligt att innehållet på webbplatsen väsentligt förändras, samt att URL:en i samband med detta uppdateras.
Besök (sessioner)
Besök på en mobil webbplats beräknas per unik mobilläsare. Besök börjar med första sidvisningen från en unik mobilläsare. Eventuellt följande sidvisningar från samma mobilläsare med en tidsskillnad mellan sidvisningarna på mindre än 30 minuter tillhör samma besök. Om tidsskillnaden mellan två sidvisningar är mer 30 minuter eller mer påbörjas ett nytt besök
Unika webbläsare
Antalet unika webbläsare beräknas med hjälp av förstaparts-cookie.
Mätverktyg
Ett verktyg för mätning av mättal för redovisning i indexet, som följer av Kantar godkänd metod för mätning.
Trafiksiffror
Är de mätresultat som kommer ut av trafikmätningar som görs i enlighet med villkoren i detta avtal.
Time Spent (Spenderad tid per besök)
Definitionen är baserad på snitt-tiden per besök för de som besöker webbplatsen under perioden (måndag till söndag) från tiden för laddningen av första sidvisningen till tiden för laddningen av sista sidvisningen.
Spenderad tid per besök utgörs av tidsskillnaden mellan första och sista sidvisningen i besöket. Om besöket endast utgörs av en sidvisning medräknas inte denna i beräkningen av spenderad tid.
Besök som bara innehåller en sidvisning exkluderas.
Desktop
Med desktop webbesök menas vanligen desktop/PC trafik kombinerat med mobilwebbtrafik.
Mobila webbesök
Med mobila webbesök kan menas webbplatser som är avsedda för användning av mobiltelefoner eller mobil webbtrafik som räknas samman med desktoptrafik. Användning av mobiltelefoner på vanliga webbplatser kan redovisas separat i indexets trafikmätningar.
Definition sidvisning i applikationer
Med applikationer menas ett program som är programmerat i operativsystemspecifik kod och som inte körs i webbläsare.
En sidvisning uppstår då besökaren genom aktiv handling väljer att anropa nytt innehåll på webbplatsen som väsentligen ändrar innehållet som visas på webbplatsen, exkluderat scrollning.
Definition av SDK
Software Development Kit (SDK) är en uppsättning utvecklingsverktyg för att göra det möjligt att förenkla och standardisera kommunikationen från appar till datainsamlingen för webbanalys-system. Normalt sett är SDK:n begränsad till ett specifikt operativsystem.
Definition web app
Web app är en app som använder nätverksteknologi och webbläsarteknologi för att genomföra ett eller flera ärenden över ett nätverk, generellt i en webbläsare.
Definition native app
En native app är en app som har utvecklats för att användas på en specifik plattform (operativsystem) eller enhet (en typ av telefon, läsplatta eller motsvarande) och som är fristående från webbläsare.
Definition hybridapp
En hybridapp är skriven för att användas på en specifik plattform (dvs. operativsystem) och använder web- och nätverksteknologi och är fristående från webbläsare.
Nätverk
För mätning av nätverk hänvisar vi till gällande regelverk för trafikmätning § 8.
Taggade sidor (mätscript)
Sidor som skall mätas skall taggas. Om det finns flera mättaggar på sidan får endast en mättagg per sida användas för mätningen. Om sidan är en frame-sida skall endast en frame ha en mättag.
Mättagg skall placeras längst ned på de sidor som skall mätas och skall då vara synlig i koden. Alternativ använder Publicist eller Sajtägare sig av lösningar som Google Tag Manager.
Filtrerad (ej medräknad) trafik
Trafik från andra enheter än enligt ovan medräknas inte. Det gäller till exempel webbrowser-PC, emulatorer etc.
All data filtreras från kända robots/crawlers.
All data filtreras från dubbletter och annan icke godkänd trafik.
Annat som inte medräknas:
– Error, grafik och annonser
– Popup –sida som visas utan (särskild för denna sida) aktiv handling av besökaren
– Interntrafik avseende utveckling och drift av webbplats som är väsentlig.
– Annan trafik som inte uppfyller dessa bestämmelser.
DEN TEKNISKA MÄTNINGEN GENOM GODKÄND MÄTLEVERANTÖR
1. Inledning gällande teknisk mätning
1.1
Det finns i princip tre grundläggande regler som måste iakttas för att publicera trafiksiffror i indexet.
Den första grundläggande regeln är att en och samma sidvisning endast får redovisas på indexet en gång (undantag för nätverk).
Den andra grundläggande regeln är att det är besökarnas aktiva handlingar på webbplatsen som mäts och redovisas i indexet.
Den tredje grundläggande regeln är att mätverktyget följer av Kantar godkänd metod för publicering i indexet.
2. Taggning – vilka sidor och var på dessa
2.1 Taggen placeras nederst i källkoden på de webbsidor som ska mätas. Flera taggar får finnas på samma webbplats men bara en av dessa får redovisas per listning i indexet.
2.2 Eftersom det är besökarnas aktiva handlingar som redovisas på KIA-index måste eventuella sidvisningar genererade via automatisk uppdatering exkluderas ur de siffror som levereras till och redovisas på KIA-index.
2.3 Sidor med automatiska redirects får inte inkluderas i de tal som publiceras på KIA-index. Detta inkluderar redirects som förflyttar användaren mellan olika domäner. Om användaren handlat aktivt för att nå redirectsidan, får webbplatsen placera en tagg på den slutgiltiga sidan användaren hamnar på, inte de sidor användaren hoppar förbi automatiskt.
2.4 Taggen placeras på innehållssidor, inte på frames (menyer, top-frames, partner-frames, dolda frames, i-frames etc). Det får bara finnas en innehållssida per frameset.
3. Revidering
3.1 Förhållandet mellan Kantar och webbplatsens ägare regleras genom separat avtal mellan dessa två parter, för alla företag som listar sina sajter i indexet gäller detta avtal. Avtalet innehåller bland annat regler för transparens avseende vem som äger trafiken, rätt till stickprovskontroller och tydliga påföljder vid överträdelse av mätregler.
3.2 Följande gäller vid kontroll av data för publicering i indexet enligt gällande regelverk:
3.2.1. Kantar kontaktar webbplatsens kontaktperson (angiven i avtal mellan Kantar Media Sweden AB och sajten/nätverket/publicisten för samarbete i ärendet. Webbplatsens kontaktperson ska vara behjälplig i dessa ärenden och kunna ge Kantar, under sekretess, information rörande trafik och fördelning av trafik inom nätverk osv.
3.2.2. Om ärendet kräver åtgärd kontaktar Kantar sajtens/nätverkets/publicistens kontaktperson och ber om justering samt meddelar när detta ska vara åtgärdat.
3.2.3. Om ärendet inte åtgärdats inom 14 dagar avpubliceras sajten/nätverket i indexet till dess att ärendet är löst. Merkostnad för administration kan komma att belastas webbplatsen enligt avtal.
3.2.4. Om/när ärendet är åtgärdat publiceras sajten/nätverket nästföljande onsdag. Den del av trafiken som innan åtgärd har varit publicerat avpubliceras.
3.2.5. Kantar har rätt att ta bort felaktiga historiska data retroaktivt.
3.2.6. Kantar applicerar konceptet Traffic Audit för verifiering av gällande mättagar. Läs mer om Traffic Audit här.
4. Cookies
4.1 Mätning av enskild sajt ska ske med förstapartscookie eller godkänd tredjepartscookie.
4.2 Mätning av nätverk ska ske med tredjepartscookie och redovisas netto.
4.3 Cookies måste ha ett utgångsdatum som är minst fjorton dygn från då den sätts.
5. Tillgodoräknande av trafik
5.1 Tillgodoräkning av trafiken på en annonsbärande webbplats avgörs av vem som äger annonsplatser på den mätta webbplatsen.
5.2 Samarbete mellan olika parter utformas på ett sådant sätt att det inte råder några tvivel om vems innehåll presenteras på webbplatsen.
5.3 Tydligt avtal om hur trafiken fördelas mellan webbsidor som listas i indexet ska finnas tillgängligt och uppvisas på begäran för Kantar.
5.4 Kantar har tolkningsföreträde ifråga om tillgodoräkning av trafiken.
5.5 Intranät får inte inkluderas i de tal som publiceras pi indexet.
5.6 Subdomän/undersektion med trafik som överstiger 100 000 unika webbläsare per vecka bör särredovisas i indexet. En subdomän/undersektion kan vara på formen xxx.webbplats.se eller www.webbplats.se/xxx
5.7 Om en webbplats, alternativt en undersektion, har mindre än 50 procent trafik från svenska IP-adresser, bör denna trafik inte redovisas i indexet. Efter att undersektioner och/eller webbplatser tagits bort enligt regeln ovan kan återstående trafik presenteras i indexet.
5.8 Webbplats ska vara tydlig med direkttrafik och trafik från extern trafikkälla.
6. Icke annonsbärande sidor
6.1 Det är tillåtet att mäta och redovisa i indexet webbplatsens alla sidvisningar oavsett om de är annonsbärande eller ej.
7. Presentation av trafiksiffror
7.1 Vanligen varje onsdag publiceras nya uppgifter i indexet. Den absolut längsta redovisningsperioden är en kalendervecka.
7.2 Webbplatsen redovisar sina trafiktal på domännivå och/eller sektion/subdomännivå (undantag nätverk).
7.3 Ägaren av webbplatsens trafik i samråd med Kantar bestämmer det namn som anges i indexet. Alla nätverk måste ha tilläggsnamnet nätverk eller motsvarande, för att det ska vara tydligt att trafiken består av mer än en webbplats. Ägaren av webbplatsen publicerar och uppdaterar all relevant information om webbplatsen i anslutning till indexet.
7.4 Varje webbplats (och/eller sektion av webbplats) tilldelas endast en kategori.
7.5 Publicering av trafiktalen i indexet medför en kostnad som redovisas i separat prislista.
8. Redovisning av Nätverk
8.1 Nätverk i indexet redovisas på följande sätt:
Nätverk totalt varav Del 1, varav Del 2, varav Del 3 osv. Varje del med minst 20 000 webbläsare per vecka omfattas av regeln om enskild redovisning inom nätverk. Varje nätverk måste alltid redovisa minst en webbplats särredovisad.
8.2 En webbplats trafik får redovisas upprepade gånger i indexet under förutsättning att webbplatsens trafik då redovisas som en del av nätverk.
8.3 Inom samma nätverk måste samma mätverktyg användas.
Ägande och antagande
Ägande av listor och förbindelser
Den enskilda webbplatsen äger sin egen data i förhållande till avtal med teknisk mätleverantör.
Indexet och dess topplistor som omfattas av gällande regelverk ägs av Kantar Media Sweden AB.
Antagande av bestämmelserna
Bestämmelser för mätning av webbplatser jämte ändringar av dessa utarbetas av Kantar och branschen i övrigt.
Ändringar av bestämmelserna
Initiativ till ändring av bestämmelserna kan tas av Kantar eller annan av bestämmelserna berörd part.
Påföljder /sanktioner vid avvikelse från guide
Om webbplats gjort uppenbart avsteg från bestämmelserna i ärende av större vikt och rättelse inte kunnat vinnas, äger Kantar rätt att avpublicera webbplatsen från indexets lista. Indexet skall tillkännage avstängningsbeslut samt verka för att detta publiceras i lämplig ordning.
Redovisning
Redovisning av trafiktal skall ske på www.kiaindex.se eller annan av Kantar anvisad webbplats, såsom Mediafacts. Redovisning kan även ske på mätleverantörens webbsida med senaste trafiktalen.
Redovisning sker i formen av topplista.
Redovisning skall ske av måtten unika mobilläsare, besök och sidvisningar. Även spenderad tid per besök kan redovisas.
Redovisning sker också av mobila webbplatser och mobila applikationer. Redovisning kan även ske av nätverk eller av avdelningar av webbplatser. En webbplats kan tillhöra flera nätverk.
Sidor och tjänster som skall medräknas i mätningen skall vara tillgängliga för allmänheten.
Sidor och tjänster som kräver inloggning kan mätas under förutsättning att de är offentligt tillgängliga.
Sidor som automatisk skickar besökaren vidare till en annan sida (redirect) medräknas inte. Däremot kan den slutliga målsidan medräknas om besökare gjort en aktiv handling för att nå sidan. Sidor som uppdaterar sig själva med så kallade meta-refresh-taggar måste ha en refreshtid mellan 600 och 1 799 sekunder för att få taggas. Den övre gränsen är direkt knuten till de 30 minuter som de facto gäller som timeout på sessioner (besök).
I anslutning till topplista skall information lämnas om vilka webbplatser och applikationer som är inkluderade i mätningen och vilka domäner redovisning avser.
Kantar kan kommentera väsentliga förändringar i siffrorna för enskilda webbplatser. Webbplatserna skall bidra med nödvändig information angående detta.
Redovisningsperiod är kalendervecka (måndag – söndag).
PUBLICERINGSREGLER
Publicering sker varje vecka av föregående kalenderveckas redovisning. Normalt sker publiceringen under onsdagen. Undantag från detta kan ske i samband med storhelger och motsvarande.
Information om utebliven publicering skall lämnas från mobila webbplatsen till mätleverantör och Kantar. I anslutning till topplistan informeras om detta.
Användning av dessa uppgifter i marknadsföringen
Användning av uppgifter enligt dessa mätningar skall ske på ett entydigt och vederhäftigt sätt i samklang med bokstav och andemening i dessa bestämmelser.
Användningen av uppgifter enligt dessa mätningar skall vara förenlig med gällande lagstiftning och rättslig praxis på marknadsföringens område liksom med god branschpraxis.
Om man anger trafiksiffror/uppgifter i marknadsföringssammanhang skall skall man använda den senaste mätningen som är publicerad
Om man anger trafiksiffror/uppgifter i marknadsföringssammanhang skall man tydligt ange källa enligt följande; [trafiksiffra-period-år-Kantar-mätleverantör] exempel:
12 345 unika mobilläsare, vecka 1 2009, Kantar webbstatistik-Google Analytics
Om trafiksiffror/uppgifter används i marknadsföringen tillsammans med andra data skall det klart framgå vilka som avser denna mätningen.
Indexets mättal
I indexet redovisas varje vecka trafikssiffror utifrån Teknisk mätning, segmenterade efter enhet (device). De redovisade mättalen är mätta efter gällande regler och kvalitetssäkras genom konceptet Traffic Audit. Därtill redovisas nya månadsuppgifter från ORVESTO Internet på sidan ”Individmätning”. Läs mer om begreppen nedan.
TEKNISK MÄTNING – WEBBPLATSERS BESÖKSMÅTT
Teknisk Mätning är samlingslistan som redovisar antingen trafik från mobil och desktop/tablet uppdelat eller trafik ihopslaget (app exkluderat). Samtliga mäts enligt KIA-index regelverk för respektive enhet. För att listas här behöver trafiken vara mätt med en och samma mätleverantör.
Webb redovisar trafik från desktop och tablet.
Mobil redovisar trafik från mobilsajt.
Appar redovisar trafik från app.
Webbplatser listas i blå färg, förinställt per vecka men man kan välja att se data per dag.
- Symbolen med ett plus-tecken (+) = indikerar att detta medie är ett nätverk som har flera webbplatser listade på Kiaindex.se. Klicka på + för att se samtliga.
- Symbolen T innan webbplatsens namn = webbplatsens summerade trafik för nätverket och från alla plattformar (desktop/tablet/mobil) uppvisas. Står för ”Total”.
Trafiken uppvisas som Sidvisningar, S/B, Besök, B/U, Unika webbläsare och %:
- Sidvisningar = det totala antalet visade sidor under perioden, baserat på antal gånger som en sida laddas (eller laddas om) i en webbläsare.
- S/B = Sidor per besök (motsvarande Sidor per Session i Google Analytics) som en användare gör.
- Besök = Antal besök genomförda under perioden (motsvarande Sessioner i Google Analytics). En session är en grupp interaktioner med en webbplats som sker under en viss tidsperiod.
- B/U = Besök per unik användare/webbläsare (motsvarende Sessioner per användare i Google Analytics).
- Unika webbläsare = motsvarande besökare/användare på sajten.
- % = procentuell utveckling mot föregående vecka.