Kantar Sifo förvärvar KIA-index av Sveriges Annonsörer

Från den 1 januari 2020 har Kantar Sifo förvärvat KIA-index från Sveriges Annonsörer, i förvärvet ingår även Poddindex, som presenterar räckviddssiffror för podcasts med 10 000 lyssnare eller fler.

 

För Kantar Sifo är förvärvet av KIA-index och Poddindex ett naturligt steg att ta.

– Dessa tjänster passar utmärkt i vår portfölj, där vi nu introducerar förädlade audit- och informationstjänster för trafik på webbplatser och poddar, samt mervärden till befintliga kunder på KIA-och Poddindex. Vi fortsätter växa digitalt och levererar kvalitetssäkring och transparens till nytta för den svenska mediemarknaden, säger Lars Björkman, affärsområdeschef Media Audit, Kantar Sifo.

För Sveriges Annonsörer är avyttringen av KIA-index och Poddindex ett led i arbetet med att fördjupa rollen som oberoende organisation på marknadsförarnas sida. Viktiga uppdrag framöver är att öka marknadsföringens effekt och att verka för ökad transparens.

Läs hela pressreleasen här.