Det här är KIA-index

KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser, vilket i korthet betyder att KIA-index sätter regler, kontrollerar tekniska mätningar på webbplatser och de mätverktyg som gör dessa mätningar, samt publicerar mättal för svenska webbplatser på veckobasis.

Om du vill att din webbplats ska få en officiell mätning av sin trafik och försäkra dig om att synas gentemot medieköpare och andra personer som behöver medieinformation – anslut nu! Mättalen används bland annat av annonsörer, mediebyråer, publicister och media. Läs mer om hur du går med i KIA-index.

I listan kan du se följande KPI:er:

  • Antalet unika webbläsare (baserat på cookies)
  • Besök
  • Sidvisningar

Utifrån dessa tre grundvariabler räknas sidvisningar per besök, besök per unik webbläsare samt förändringar från föregående vecka ut.

För att det hela ska fungera behövs tre parter där alla har avtal med varandra:

  • Webbplatsen som köper upp ett av KIA-index godkänt mätverktyg och tillsammans med mätleverantören taggar sin webbplats.
  • Mätleverantören som säljer och supportar sitt av KIA-index godkända mätverktyg och som levererar data för webbplatsen till KIA-index.
  • KIA-index, som tar emot data, kontrollerar och publicerar det. Det vill säga agerar kontrollerande instans samt upprätthåller och uppdaterar regelverket som de olika parterna ska följa.

Detta innebär i korthet att KIA-index inte utför mätningen rent tekniskt och inte heller är delaktig i uppsättningen (taggningen) av mätningen på respektive webbplats.

avgransare_-_stycke

Digital valuta

 

KIA-index ägs och drivs av Kantar Sifo. Det som gör KIA-index unikt och populärt är:

1. KIA-index är öppen för fler än en mätleverantör, vanligast är Google Analytics och Kantars mätsystem.

2. KIA-index är öppen för alla webbplatser som följer reglerna och betalar avgift, vilket gör KIA-index till en pålitlig internetvaluta.

3. KIA-index kommer att innebära opartisk revidering och granskning av trafikdata.

KIA-index drivs av Kantar sedan januari 2020. Kantar beslutar, tillsammans med branchen, om alla mätregler och framtida utveckling av tjänsten. Kantar har det formella, juridiska, organisatoriska och ekonomiska ansvaret för KIA-index. Finansiering av verksamheten sker via de avgifter som debiteras till de medier som publicerar sina siffror på KIA-index.

 

avgransare_-_stycke

Kontakt

 

Vi som driver KIA-index arbetar med operativa frågor, drift, bereder ärenden och hanterar anslutning till KIA-index. Du vet väl att du hittar svar på många frågor i vår FAQ?

Maria Grip – maria.grip@kantar.com

 

Lars Björkman – lars.bjorkman@kantar.com

 

KANTAR SIFO AB
111 20 Stockholm

KIA-index förvärvades av Kantar från Sveriges Annonsörer i december 2019. Läs mer i vår pressrelease.

Aktuella Policys:

avgransare_-_stycke

Mediafacts

 

Mediafacts är en tjänst som tillhandahåller transparent, kontrollerad och aktuell fakta som bygger på data från Kantar och Comscore. Tjänsten är för dig som vill följa trender, konkurrenter eller bara ha koll på den svenska mediemarknaden, och fokus är på räckvidder, upplagor, webbstatistik, målgrupper och prisinformation. Genom vårt samarbete med Kalin Setterberg/Marathon kan du även få tillgång till digitala priser och tillhörande tekniska specifikationer.

Mediafacts innehåller data, inklusive totalräckvidd, för mer än 1500 medier. Medieplanering och säljmöten blir enklare och effektivare med tillgång till räckviddsanalys för hela varumärket samt möjlighet till målgruppskörningar och målgruppsprofiler för såväl print som digitala medier. Relevant, enkelt och tillgängligt.

Det här får du i Mediafacts

I Mediafacts hittar du uppgifter om:

  • räckvidd för valbara målgrupper för webb och print
  • webbplatsstatistik
  • upplaga
  • utgivningsdagar
  • aktuella annonspriser för digitala medier och print
  • materialspecifikationer

Helena Bodén

Försäljning Mediafacts